Obrazovanje
COVID 19 | PANDEMIJA U UJEDINJENOM KRALJEVSTVU
Sigurnosne smjernice za škole
objavljeno: 17. ožujka 2021.

Coronavirus: Učitelji i učenici sami trebaju čistiti učionice jer si škole ne mogu priuštiti plaćanje dodatnog čišćenja, upozoravaju ravnatelji. Zadaća smanjenja širenja Covida-19 u školama je izuzetno izazovna, a oslanja se na čimbenike poput prozračivanja, maski, grupa učenika (tzv. bubbles) i još mnogo toga.

Odjel za obrazovanje Ujedinjenog Kaljevstva ( DfE) izradio je smjernice o tome koje se prilagodbe trebaju napraviti, no je li to dostatno? I hoće li to uistinu smanjiti širenje u školama? Pitali smo stručnjake o njihovim razmišljanjima.

Profesor Emanuel Goldman radi na odjelu za mikrobioloiju, biokemiju i molekularnu genetiku na Medicinskom fakultetu Rutgers u New Jersey u SAD-u. Njegova su istraživanja usmjerena na rizik prenošenja putem “fomites” – što je medicinski izraz za predmete ili površine koje mogu prenijeti patogenu infekciju.

Jack Gilbert je profesor pedijatrije na kalifornijskom sveučilištu San Diego, također u SAD-u. U svom radu primjenjuje mikrobne forenzičke metode kako bi pratio širenje SARS-CoV-2 među ljudima. Gilbert istražuje koliko virus Covida -19 prenose pacijenti u bolnici i njegovo prenošenje na liječnike i medicinske sestre koji se o njima brinu.

U nastavku dijele svoja mišljenja o tome što je u ograničavanju prijenosa učinkovito a što nije.

1.] Učenici srednjih škola pod maskama

ŠTO KAŽU SMJERNICE: Tamo gdje se obrazuju učenici od 7 i više godina, preporučujemo da i odrasli i učenici nose maske dok se kreću po školskim prostorima, izvan učionica kao što su hodnici i javni prostori gdje se socijalno distanciranje ne može lako održavati. Učenici ne trebaju nositi maske kada su na vanjskim prostorima.

Jack Gilbert: Škole ne bi trebale biti otvorene ako djeca ne nose maske unutar prostora škole. U našim školama u Južnoj Kaliforniji, svi roditelji, učitelji i djeca koji dolaze u školu moraju nositi masku, a djeca je nose cijeli dan (osim desetminutnog prekida kada skidaju masku i kada se moraju izolirati od svih drugih). Nošenje maske smanjuje rizik od infekcije – to je tako lako rješavanje problema.

Emanuel Goldman: Maske u hodnicima i maske u učionicama su definitivno dobra ideja. Trebali bismo koristiti maske što je više moguće. Ovo je virus kojim se zarazite disanjem, ne dodirivanjem.

2.] Čišćenje i izoliranje sredstava kao što su knjige ili radni listići koji se dijele

ŠTO SMJERNICE KAŽU: Predmeti koji se dijele između razreda ili grupa učenika…trebali bi biti često čišćeni. Kada se dijeli oprema između različitih grupa učenika također bi ju se trebalo očistiti prije mego se podijeli među grupama učenika ili im dopustiti da oprema bude ostavljena nekorištena 48 sati.

Jack Gilbert: Mislim da će to imati tako mali utjecaj na ukupnu stopu zaraznosti da će to biti gotovo besmisleno gubljenje vremena … postoji li uopće rizik? Da, uvijek postoji mogućnost da se to dogodi – ali vjerojatnost je nevjerojatno mala.

Vjerojatnost da bi bilo dovoljno virusa koji prelaze s nečijeg lica na knjigu i koj preživljavaju u vremenu potrebnom da tu knjigu uzme drugi učenik ili učitelj i da virus uđe u njihovu nosnu šupljinu … vjerojatnost je nevjerojatno mala

Emanuel Goldman: To su uglavnom besmislice. Taj je virus krhak kada je izvan čovjeka i on propada. Eksperimenti koji pokazuju da virus ostaje od šest do osam dana nemaju nikakve veze sa stvarnim svijetom, oni počinju s ogromnim količinama virusa i to nije ono što ćete pronaći u stvarnosti.

Čak i ako je netko zaražen, ima 50 ili 100 čestica virusa, a oni počinju s milijunima virusa.

3.] Prozračivanje prostorija

ŠTO SMJERNICE KAŽU: Kada vaša škola radi, važno je osiguati da je dobro prozračena i da se odrržava ugodno nastavno okruženje.

Jack Gilbert: Nastava koja bi se preselila na otvoreno i podučavanje na svježem zraku bi bilo divno ukoliko je moguće, jer ne samo što bi smanjilo rizik infekcije, ono bi imalo brojne koristi za zdravlje djece – svježi zrak, raznoliki mikrobni i alergijski stimulansi itd.  Naravno, ovo ne bi funkcioniralo ukoliko je vrijeme hladno i vlažno ili u jako zagađenim područjima.

Ako morate predavati unutar učionica, tada su učionice u kojima su prozori stalno otvoreni idealne jer to povećava strujanje zraka.

Cilj je ne dopustiti da se virus nakuplja u zraku unutar učionice i ako možete omogućiti da zrak struji unutra i vani, to bi trebalo razrijediti virus, a što ustvari smanjuje šanse izloženosti virusu.

Emanuel Goldman: Ako ionako postoji niska razina prijenosa, u tom slučaju mislim da bi maske trebale odraditi posao zaštite u takvom okruženju.

Ako postoji velika prenosivost, onda bih se brinuo ukoliko nema prozračivanja odnosno strujanja zraka u toj sredini jer maske nisu 100 posto sigurna zaštita, postoji određeni rizik od sučelja lice-maska i postoji mogućnost da virus uđe sa strane maske.

4.] Čišćenje opreme za igru na otvorenom

ŠTO SMJERNICE KAŽU: Opremu za igrališta na otvorenom treba čistiti češće nego inače.

Jack Gilbert: Je li moguće da dovoljno virusa ostaje na predmetim za igranje od prethodne grupe i da li oni mogu biti “pokupljeni” i preneseni? To je  moguće.

Je li vjerojatno? Nije…  Morao bi se dogoditi izvanredan splet događaja da bi se to stvarno dogodilo – da neko drugo dijete dođe  iuzme dovoljno inficiranog materijalada bi se zarazilo.

Ako je to isto dijete bilo u učionici bez odgovarajuće ventilacije ili filtriranja zraka bez maske, šanse inficiranja penju se “do krova”.

Emanuel Goldman: To je stvarno apsurdno jer sunčeva svjetlost ubija virus gotovo trenutno. Igrališta mogu biti jedno od najsigurnijih mjesta na kojima biste mogli biti.

Što ovo znači za škole?

Jasno je da su neke mjere učinkovitije od drugih. Ali sve one su dio koja kreira školsku kulturu koja svakog podsjeća na njihovu odgovornost.

Štoviše, učitelji će se s pravom osjećati nervozno zbog povratka, i  jedino je prirodno da moramo poduzeti svaku mjeru opreza kako bismo osigurali sigurnost svih u školi – i šire od toga, cijele zajednice.

………………………………………..

♦♦ Prevela i prilagodila Anita Perković Škalic ♦  Napisala: Grainne HALLAHAN, urednica u TES-u  ♦♦  tes.com ♦♦

…………………………………..

Oznake: