Obrazovanje
UČITELJI SE ČESTO SUOČAVAJU S NEDOSTIŽNIM OČEKIVANJIMA
Kako pobijediti sram
objavljeno: 12. ožujka 2021.

Posljednjih godina razvio sam veliku sklonost prema istraživanjima Dr. Brene Brown o sramu i ranjivosti. Sada  sam zaista dobro upoznat s temama srama i znatiželjan kako ova opasna emocija utječe na modernu učiteljsku profesiju.

Prije svega, potrebno je biti kristalno jasan što je to sram.

Za razliku od krivnje, koja nam govori kada su naša djela u sukobu s našim temeljnim vrijednostima  (što može biti korisno i produktivno), sram nije ni koristan ni produktivan i čini da se osjećamo stvarno loše.

Dr. Brown ga definira kao: “intenzivan bolan osjećaj ili iskustvo temeljem vjerovanja da smo manjkavi i stoga nevrijedni prihvaćanja i pripadanja.”

Zbog srama osjećamo da ćemo – ako se ne podudaramo sa standardima “dovoljno dobrog” –  biti sramotno izbačeni iz skupine kojoj pripadamo.

Ponašanje puno srama

Razmotrimo sada ovu definiciju unutar sadašnjeg obrazovnog sustava u kojem su učitelji neprestance “procjenjivani” – kroz podatke, ciljeve, opažanja, praćenje, promatranje, nadzor i tako dalje – i konstantno su smatrani odgovornima biti usklađeni sa standardima koji su “dovoljno dobri”, a ti se standardi konstantno mijenjaju.

Još gore od toga, učitelji se često suočavaju da zahtjevima i očekivanjima koja su krajnje neostvariva, što mnoge ostavlja da se osjećaju kako su od početka osuđeni na neuspjeh.

Možete li naslutiti kamo smjeram?

Radi se o klimi koja je zrela za sram i ponašanje puno srama.

Dokaze ovome vidimo kroz pojave kao što su: laži i prikrivanja, anksioznost i depresije, mnoštvo ljudi koji “rade do iznemoglosti i bolesti”, očajnički želeći pokazati da oni mogu “držati korak” – sve to su dijelom ponašanja proizišla iz dubokog osjećaja srama.

Kako pobijediti sram

Istina je da smo mi dovoljno dobri.

Sustav je taj koji to nije.

Ali, ako imate probleme da sve to vidite…. savjet koji slijedi mogao vam biti od pomoći.

1. Procjenjujte se prema svojim vrijednostima a ne njihovima

Većina učitelja provodi više vremena razmišljajući o školskim vrijednostima nego o svojim vlastitim. Pa ipak, naše vlastite vrijednosti su vodeća vjerovanja i načela koja nam pomažu razlikovati između pravog i krivog i neuspjeha.

Dakle, koje su tvoje?

Pogledaj ovaj popis vrijednosti *Dr. Brown, napravite listu svojih top 10 i onda je umanjite do svoje dvije najvažnije.

Sljedeće, upitajte se: kako bi izgledalo ukoliko biste uistinu živjeli prema tim vrijednostima?

Ako je primjerice vaša temeljna vrijednost hrabrost, onda činjenica da zaostajete u “politici obilježavanja” (marking policy), možda ne izgleda baš kao takva situacija na život ili smrt.

Ono što je važno jest da ostanete vjerni svojim vrijednostima i da budete pošteni u svezi onoga što možete, a što ne možete napraviti, poštujući sami sebe.

2. Postavite ono što dnevno namjeravate

Kada ste načisto sa svojim temeljnim vrijednostima, razmotrite  o postavljanju namjere za taj dan – govor, razradu lekcije ili štogod već trebate proći.

Recimo da ste zabinuti zbog nadolazećeg promatranja nastave od strane pretjerano kritičnog promatrača.

Zamislite potom da ste postavili osobni cilj da stvarno slušate tijekom nastave, držeći mirni ton glasa ili da jednostavno budete “prisutni”.

Ne samo da ovo nudi alternativni, pozitivni fokus, već čak ako nastava i krene katastrofalno loše, imat ćete neki osjećaj osobnog uspjeha. To je način da pobijedite, čak i uz  prividni “neuspjeh.”

3.  Nemojte drugima dopustiti da vas sramote

Možda se trudite dati sve od sebe, ali drugi pokušavaju učiniti da se osjećate da niste dovoljno dobri.

Ako je tome tako, ove riječi dobitnika Nobelove nagrade za fiziku, Richarda Feynmana, mogu pomoći:

“Nemam odgovornost biti onakav kakvog oni od mene očekuju. To je njihova pogreška, a ne moj neuspjeh.”

4. Otvorite se prema prijatelju vrijednom povjerenja

Konačno, sram se hrani tajnovitošću i šutnjom pa je razgovor njemu s pouzdanim prijateljem koji ne osuđuje zasigurno put za njegovo smanjivanje.

………………………………………..

♦♦ Prevela i pripremila: Anita Perković Škalic ♦  Napisao: Jo Steer,  savjetnik za unapređenje životnog blagostanja i dobrobiti  ♦♦ tes.com ♦♦

…………………………………..

Oznake: