Obrazovanje
OBRAZOVANJE I TEHNOLOGIJA
Koji su primjeri tehnologije učenja?
objavljeno: 28. kolovoza 2021.

Cilj ovog posta je jednostavan: pružiti primjere tehnologije učenja – identificirajući i pojašnjavajući “što jest” tehnologija učenja i “kako izgleda” u učionici i izvan nje. Zapravo, ovaj sam post započeo u 2015. i mislio da bi nekome mogao biti od koristi, stoga sam ga ažurirao i završio.

Nekoliko često postavljanih pitanja za kontekst:

Koja je jednostavna definicija tehnologije?

Skloni smo razmišljati o “tehnologiji” kao o novoj – i obično kompjuterskoj opremi i nekoj vrsti softvera. To je samo jedna vrsta tehnologije.

Mnogo šira, jednostavna definicija tehnologije je primjena “stvari” (često znanja) koje uzrokuju promjenu. Ova “promjena” može biti u obliku razvoja znanosti, rješavanja problema, proizvodnje komercijalne robe, unaprijeđenja zdravstvene zaštite, dijeljenja informacija, mijenjanja fizičkog pejzaža, stvaranja fizičkih i digitalnih struktura itd.

Definicije se razlikuju, od onih iz rječnika preko filozofskih do konceptualnih itd. Za našu svrhu ćemo definirati “tehnologiju” kao aplikaciju alata, znanja, procesa ili drugih metoda za postizanje ciljeva.

U terminima vremenskog određenja, tehnologija” je također relativan pojam. U jednom trenutku, olovka je bila smatrana “novom” tehnologijom. U socijalnom kulturnom kontekstu, to je također relativno, budući da tehnologija u jednom društvu može biti gotovo nevidljiva, a drugo društvo može potpuno izmijeniti (na bolje ili na gore). Značenje ovisi o kontekstu, a tako i tehnologija ako je promatramo na razini koncepta.

Što je to tehnologija obrazovanja za podučavanje i učenje?

Tehnologija obrazovanja je primjena novih alata i ideja koje pomažu učiteljima podučavati.

Koje su funkcije tehnologije obrazovanja?

Tehnologija obrazovanja može automatizirati procese, poboljšati pristup informacijama, omogućiti razmjenu znanja i podataka, duplicirati informacije između medijskih formi, organizirati važno znanje, komunicirati ideje, vizualizirati kritičke koncepte i drugo.

(Da bismo bili pošteni, recimo da tehnologija također može razoriti, zatrovati, uništiti, dovesti u zabludu itd., no ovo je više kritika primjenjene tehnologije nego koncept same tehnologije.)

Koje su riječi povezane s tehnologijom?

Da bismo razumjeli tehnologiju kao koncept, može biti korisno pogledati na neke povezane riječi: tehnika, tehnički, tehničar, tehnološki, tehnokoracija i tehnofil.

Korijen tehnologije je grčki: Tekhne (umjetnost, vještina) i – logija.

Koje su tehnologije učenja u učionici?

Tehnologije učenja u učionici su alati, sustavi i tehnike koje olakšavaju, omogućuju i promoviraju učenje. Ovo se može dogoditi u formi sustava za upravljanje učenjem ili platforme poput Khan Akademije koja pomaže učenicima da prakticiraju nove vještine, u formi “enciklopedije” naslonjene na zajednicu poput Wikipedije koja dopušta ljudima da biraju i orgniziraju te dijele znanje, u formi interaktivne bijele ploče koja učenicima omogućuje  učenje kroz vođenu praksu s učiteljem. Tehnologija učenja može biti jednostavna (poput kalkulatora) ili napredna (poput virtualne stvarnosti).

Koje su različite vrste tehnologije obrazovanja?

♦ Postignuća u učenju

♦ Podcasting

♦ Gamifikacija (aplikacija s tipičnim elementima igranja igrice)

♦ Video igre

♦ Interaktivne bijele ploče (npr. Google Jamboard)

♦ Sustavi za upravljanje učenjem (Moodle, Google učionica itd.)

♦ Asinkrone platforme za učenje (često su dio sustava upravljanja učenjem ali ne uvijek)

♦ On line prostori za suradnju (npr. Microsoft Teams)

♦ Oblak

♦ Prilagodljivi algoritmi učenja

♦ Glasovno pretraživanje

♦ Haptički odgovor (nap. prev. – haptički – koji se odnosi na osjet opipa – dodir, pritisak, temperatura)

♦ Blockchain (nap. prev. – specifična baza podataka)

♦ Proširena stvarnost

♦ Virtualna stvarnost

♦ 5G

♦ Aplikacije generirane umjetnom inteligencijom (AI-om)

♦ Duboke neuronske mreže

♦ Pametni “botovi”

♦ Prostorno računarstvo

♦ Automatizacija i hiperautomtizacija

♦ Internet stvari

♦ Internet ponašanja

♦ Obrada prirodnog jezika

♦ Software

♦ Hardware

♦ Aplikacije

♦ Platforma društvenih medija poput Facebook-a, Instagrama itd.

♦ YouTube

♦ Platforme za streaming video zapisa uživo (od YouTube-a ili Twich-a za video igre do streaminga javnih događaja)

♦ Google Chrome books, MacBooks, prijenosna računala sa sustavom Windows

♦ iPads and Android tableti

♦ Apple Watch i drugi pametni satovi i nosiva tehnologija: hardware, aplikacije i igre za virtualnu stvarnost, QR kodovi i skeneri; Google pretraživanje i srodni web preglednici s dodacima i proširenjima; prilagodljivi algoritmi za učenje i umjetna inteligencija; Kindless i drugi e-čitači; projektori; USB i prijenosna memorija, pohrana u oblaku i razmjena datoteka; pametne ploče, skeneri dokumenata, osobni kompjuterski zasloni i Mac Minis (kao prijenosni zaslon); operacijski sistemi poput Mac OS, iOS, Android, Microsoft Windows), video igre, forumi za poruke, MOOCs, alati za podcasting, platforme za angažiranje usluga velikog broja ljudi putem interneta.

Drugi manje “vidljivi” primjeri tehnologije u obrazovanju

Naravo, nije “sva tehnologija” hardver ili softver. Ako je tehnologija primjena alata, sustava i znanja kako bi se postigao cilj, primjeri tehnologije učenja se doista otvaraju.

Mapiranje kurikuluma: prikupljanje, organiziranje i namjerna distribucija znanja

Ocjenjivanje: pokušaj mjerenja učenikovog razumijevanja ili ovladavanja sadržajem ili vještinama. U ovom smislu, funkcija tehnologije je da napravi nešto apstraktno (razumijevanje) konkretnim (slovo ili broj). U ovom slučaju je učinak obrazovne tehnologije kvantifikacija i kvalifikacija.

Koncept javnog obrazovanja: namjera da se obrazuju svi građani kroz transformaciju USD -a u zgrade(škole) i sustave (okruge, razrede, rasporede itd.) koje pomažu djeci u učenju.

Sokratski seminar: sustav za učenje kroz vođena pitanja i diskusiju

Drugi primjeri: roditeljsko – učiteljske konferencije, školski rasporedi, kartice izvješća, organizacija učionica prema dobi, kategorizacija znanja i vještine u “sadržajna područja” pa čak i školska struja i vodovod.

………………………………………..

♦♦ Prevela i pripremila: Anita Perković Škalic ♦ Iz stranih medija: www.teachthought.com ♦ Autor: Terry Heick ♦♦  

………………………………………..

Oznake: