Obrazovanje
DOBROBIT UČENIKA
U školi treba osigurati prostor za hobije
objavljeno: 16. prosinca 2020.

Prije nekoliko godina, u jednom drugačijem, pred-pandemijskom svijetu,  imala sam toliko sreće da sam sudjelovala u jednoj široj europskoj razmjeni znanja među kolegama o mentalnom zdravlju mladih širom Europe.

Bilo je to u Helsinkiju, u ljeto 2017. godine, kada je predstavnik finskog Ministarstva obrazovanja i kulture prvi spomenuo njihovu  opredijeljenost prema tzv. “hobi bonusu”.

The Finnish Observatory for Arts and Cultural Education, (nap.prev. – Osnovan 2017. godine, Finski Opservatorij za umjetničko i kulturno obrazovanje nastoji ojačati jednakost u cilju poboljšanja socijalnog statusa)  bio je ključan u razvoju ove ideje, a opisuje ‘hobby premium”  kako slijedi:

„Ideja je omogućiti svakom djetetu i mladoj osobi  sudjelovanje u ugodnim i besplatnim rekreacijskim aktivnostima koje su povezane sa školskim danom: u pravilu, prije ili poslije škole. Finski model kombinira “osluškivanje” onog što djeca i mladi govore  o aktivnostima koje bi preferirali odnosno izabrali,  koordinaciju postojećih dobrih praksi i operativnih modela i suradnju između škole i svih strana koje organiziraju rekreacijske aktivnosti. “

Takav je pristup bio implementiran u Finskoj ove godine na način da je finska vlada raspodijelila 10 milijuna eura (otprilike 9 milijuna funti) za 2020. godinu i 14,5 milijuna eura (13 milijuna funti) godišnje od 2021. godine.

Odluka Finske da ulaže u hobije djece proizlazi iz višegodišnjeg istraživanja Observatorija i Udruge finskih dječjih kulturnih centara (Association of Finnish Children’s Culture Centers), koji su istraživali utjecaj umjetnosti i hobija na dječju dobrobit. Ta se odluka oslanja na mnogo širu istraživačku bazu (vidi prvu referencu u nastavku) koja je potvrdila pozitivan utjecaj koji sudjelovanje u hobijima, bilo umjetničkim ili sportskim, može imati na mentalno zdravlje.

Utjecaj hobija na mentalno zdravlje učenika

Postoji nešto duboko osobno u odabirima naših hobija. Temeljeći se na našim jedinstvenim interesima i preferencijama, hobiji su u dobroj poziciji da njeguju pozitivno, “zadubljeno” stanje bića koje psiholozi nazivaju “protokom” (više o tome vidi u knjizi Mihaly Csikszentmihalyi-a ispod). Kao što su tvrdili prethodni Tesovi članci (op. prev.: www.tes.com), hobiji mogu biti mnogo efikasniji alat za potporu uspjehu nego domaća zadaća, a sasvim sigurno su mnogo ugodniji.

Ništa od ovoga nije “raketna” znanost. Ali, na lokalnoj razini  pristup uistinu već postoji – osobno znam za bar jednu školu u kojoj su koristili neke od svojih izdvajanja za učenički  PEF fond (their Pupil Equity Fund (PEF) allocation)  kako bi istražili kojim bi se hobijima njihovi učenici htjeli baviti, a zatim bi dali sve od sebe kako bi im to učinili dostupnima.

No, ono što će biti novo u odabiru, kao na primjeru Finske, jest sustavno investiranje u osiguravanje hobija na razini zemlje, ujedno prepoznajući i financijske i praktične barijere  koje znače da će izvannastavne aktivnosti još uvijek, vjerojatnije, biti korištene od strane djece i mladih iz bogatih obitelji (by children and young people from wealthy families). No, ono što je najvažnije, jest usmjeravanje pogleda djece i mladih u samo središte ovog pristupa što je također novina.

Mi mislimo da je hobby premium (bonus za hobi) uvjerljiva i pravovremena politička ideja – toliko da smo je uvrstili u naš manifest za Škotski Parlament za 2021-2026 godinu, pozivajući da se uvede “kako bi se osiguralo da sva djeca i mladi u Škotskoj imaju slobodan pristup hobiju ili aktivnosti po svom izboru unutar školskog dana ili oko njega”.

Teška godina

U godini koja je bila toliko teška za djecu i mlade, u kojoj su mnogi od njih smatrali da su velike odluke o njihovom obrazovanju i njihovom životu donesene bez njihovog uključivanja i kada su se prilike za sudjelovanje u izvanškolskim aktivnostima bile ozbiljno ograničene, kakvu bismo pozitivnu izjavu mogli dati? Naši interesi i dječji kreativni entuzijazmi su nam bitni, i to sada više više nego ikad – pomozimo djeci da u njima slobodno uživaju.

…………………………………

♦♦ Prevela i pripremila: Anita Perković Škalic ♦ Napisala: Amy Woodhouse ♦  Izvornik: tes.com  ♦♦ Photo by Anna Samoylova on Unsplash ♦♦

…………………………………

Amy Woodhouse je u vrhu politike za djecu, projekte i sudjelovanja djece u Škotskoj.   Kliknite ovdje za više informacija o manifestu dobrotvorne organizacije 2021-26.

References:

[1] Fancourt D, Finn S. “Cultural Contexts of Health: The role of the arts in improving health and well-being in the WHO European Region.” Copenhagen: WHO; 2019 Nov; (Health Evidence Network Synthesis Report

[2] Csikszentmihalyi, Mihaly (1990). Flow: the psychology of optimal experience (1st ed.). New York: Harper & Row. ISBN 9780060162535.

[3] Don’t set homework – get students to find a new hobby”, Tes, 13 Oct, 2019

Oznake: