Obrazovanje
STRUKOVNA ZANIMANJA KOJA KREIRAJU INOVATIVNE POMAKE
Struke zlata vrijedne
objavljeno: 7. studenoga 2022.
Napisao:

Osim zlata za inovativnu uličnu masažnu klupu, do sada su mladi inovatori Industrijsko obrtničke škole Virovitica osvojili oko 45 medalja i plaketa za svoje inovacije iz područja tehničkog stvaralaštva mladih, nagradu HUP-a za najbolju poduzetničku ideju u vrijednosti od 25000 kn i studijsko putovanje u Bruxelles.

Razgovaramo s mentorom prof. Zoranom KOZJAKOM kao promotorom inovatorstva u ovoj industrijskoj obrtničkoj školi te učenicima Filipom HORVATOM i Igorom AMIŽIĆEM koji su se za projekt ulične masažne klupe okitili zlatnim medaljama

Premda se na nacionalnoj razini ulažu napori kako bi se smanjila suficitarna strukovna obrazovanja, dakle školovanja za Zavod za zapošljavanje odnosno dugogodišnju potragu za poslom, postoje itekako relevantni strukovni programi koji pokazuju snažnu potentnost prema tržištu rada i prema poslovnoj sferi razvoja i inovatinih pomaka.

Naime, postoje škole koje su samostalno prepoznale puls vremena koje dolazi, prilagodile svoje aktivnosti poticanju kreativnosti i inovativnosti svojih učenika.  Takve škole širom otvaraju vrata rađanju motivacije i ambicije prema daljnjem usvajanju znanja i razmišljanju koje vodi pozitivnim promjenama, dodavanju nove vrijednosti i osmišljavanju drugačijih proizvoda koje predstavljaju korak naprijed u odnosu na postojeće stanje.

Zlatne medalje za uličnu masažnu klupu

Jedna od takvih škola je Industrijsko obrtnička škola u Virovitici koja je tijekom proteklih godina osvojila niz nagrada za svoje inovacije. Posljednja inovacija je ulična masažna klupa koju su pod stručnim mentorstvom prof. Zorana Kozjaka osmislila dva učenika navedene škole, Filip Horvat i  Igor Amižić i koja je dobila čak četiri zlatne medalje: na Međunarodnoj izložbi Inventum-Ilok, Izložbi inovacija I3G -Ivanić Grad, izložba [email protected] Kastav i medalja Mađarske udruge inovatora. .

prof. Zoran KOZJAK, promotor inovatorstva

Kako stoji na web stranicama navedene škole, na natjecanju na državnoj razini u Ivanić Gradu, na kojem se ukupno predstavilo  preko 120 inovatora sa 106 inovacija, Igor Amidžić, učenik prvog razreda vodoinstalater, i Filip Horvat, učenik prvog razreda CNC operater, osvojili su zlatnu medalju za inovaciju ulična masažna klupa. Nadalje, navodi se da su ovaj izvrstan rezultat učenici osvojili pod vodstvom svog mentora, stručnog učitelja, prof. Zorana Kozjaka te da im je također zlatnu medalju dodijelila i Mađarska udruga inovatora, koja je inovaciju pogledala i ocijenila na prethodnom Međunarodnom sajmu inovacija u Iloku, ali je nagrada naknadno poslana.

U tom prilično kratkom članku na službenim stranicama virovitičke Industrijsko obrtničke škole, navodi se da je “masažna klupa konstrukcijski prilagođena za rad na otvorenom (ulica, trg, haustor itd.) sa dva sjedeća masažna mjesta te da je namijenjena za opuštajuću masažu leđa ljudi na omiljenim okupljalištima ili  u čekaonicama. “

Jasno je da iza svakog uspješnog projekta stoje uspješni pojedinci koji znaju kreirati i provesti svoje ideje u djelo. Da bi kreativnost učenika došla do izražaja, iza nje je svakako bilo potrebno postaviti snažnu podršku znanja i iskustva stručnog mentora, u ovom slučaju, prof. mentora Zorana Kozjaka.

Izborni program “Učeničko poduzetništvo”

Prof. Kozjak je kao mentor niza mladih inovatora Industrijsko obrtničke škole osobno dobio nagradu Faust Vrančić Ministarstva znanosti i kulture za promicanje tehničke kulture u RH i Plaketu saveza inovatora RH za promicanje inovatorstva u Republici Hrvatskoj.

S obzirom na sve dosadašnje nagrade za realizirane inovativne proizvode nastale pod vašom “supervizijom”, nije nimalo neobično da ste prepoznati kao promotor inovatorstva. Koliko ste medalja i priznanja do sada osvojili na međunarodnim smotrama i sajmovima?

■  Do sada su mladi inovatori Industrijsko obrtničke škole Virovitica osvojili oko 45 medalja i plaketa za svoje inovacije iz područja tehničkog stvaralaštva mladih, nagradu HUP-a za najbolju poduzetničku ideju od 25000 kn i studijsko putovanje u Bruxelles.

Vaše mentorstvo rezultiralo je i više nego izvrsnim rezultatima. Na koji način uspijevate tako uspješno motivirati učenike i potaknuti inovativnu crtu u njima?

■  Početak naše orijentacije prema takvom, inovatorskom pristupu i nastojanju da probudimo poduzetničku crtu u našim učenicima ima dugačku povijest. Naime, prije dva desetljeća, krajem školske godine 2001./02. , nevladina Norveška organizacija pod nazivom Business innovation programs (BIP), u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja, u našu je školu uvela eksperimentalni izborni predmet Učeničko poduzetništvo. Program Učeničko poduzetništvo se, između ostalog, bavi i pronalaskom poduzetničke ideje, izradom prototipa i komercijalizacijom proizvoda – navodi prof. Kozjak i nastavlja: -Da bi  program pokrenuo, BIP je organizirao razna predavanja, višednevne seminare, za mentore i učenike, koji su se održavali u Norveškoj, Mađarskoj, Srbiji i u Osijeku. Znanja koja sam tada usvojio znatno su utjecala na moj način poučavanja učenika.  Možda najteži oblik poučavanja je usvajati nova znanja i ujedno razvijati  kreativnost. Razvijanjem kreativnosti nadareni učenici počinju samostalno promišljati o nastalom problemu, dolaze do novih spoznaja i u konačnici do rezultata, ali  za ovakav pristup poučavanju nastavnik mora biti spreman za nove izazove, odnosno kontinuirano raditi na sebi. Na žalost, 2006. godine BIP odnosno poslovni inovativni program odlazi iz Republike Hrvatske, a program Učeničko poduzetništvo se gasi.

Koliko vas je takav razvoj situacije obeshrabrio? Kako to da ste nastavili s poticanjem inovativnosti?

■  Zbog velikog zanimanja učenika i već usvojenih znanja, bilo mi je žao napustiti rad na ovom zanimljivom programu. Iz tog razloga samoinicijativno sam pokrenuo inovatorsku grupu u Industrijsko-obrtničkoj školi Virovitica.

Inovatori iz trogodišnjih strukovnih programa

Vrlo je zanimljivo i vrijedno istaknuti da ste inovativna rješenja osmislili i kreirali s učenicima trogodišnjeg strukovnog programa. Nekako, ne može se izbjeći utisku da se trogodišnje strukovne škole dovoljno ne cijene. Kako vi na to gledate?

■  Rad s mladim inovatorima odnosno nadarenim učenicima u trogodišnjoj školi? Malo čudno, s obzirom na  opće mišljenje da trogodišnje strukovne škole  pohađaju  „lošiji“ učenici.  Još je čudnije da ti “lošiji” učenici već punih dvadeset godina, na raznim natjecanjima ravnopravno s gimnazijama i tehničkim školama iz cijele države ostvaruju zavidne rezultate. Naravno, to su samo učenici koji, moguće, ne vole učiti u smislu pamćenja puno teorijskih podataka, recimo u smislu dugotrajnog “grijanja stolice”, ali ako ih se motivira i te kako mogu iznenaditi. Ponosan sam što je više mojih „lošijih“ učenika  postalo  stručnjacima u svom zanimanju ali i cijenjeni pojedinci.

Koja je tajna njihovog motiviranja?

■  Učenicima koji svoje vježbe završe prije zadanog roka, jednostavno ponudim mogući odlazak na razna natjecanja,  turističke obilaske raznih destinacija, ali uz dodatan rad. Prije svega detaljno objasnim zašto je taj dodatan rad potreban. Oni počnu uviđati značaj novoostvarenih vrijednosti, inovacija koje, u konačnici, svako društvo spašavaju od neznanja, ekonomskih kriza i slično.  Isto tako, počinju uvažavati značaj  osvajanja moguće nagrade jer to vodi do boljeg posla, dobivanja stipendija. Tako motiviranim učenicima „nabacim“ neku inicijalnu ideju, koja generira „oluju ideja“ što rezultira konačnom idejom, prototipom te na kraju donosi lijepe nagrade. Vrijedno je dodati da ovi učenici kroz neko vrijeme, čak i nesvjesno, postaju moji pomoćnici u redovnoj nastavi jer žele  što više zajedničkog vremena  posvetiti inovativnom radu.

Koliko ste i vi sami inovator u duši?

■  Kao što sam već rekao, edukacije koje sam prošao u organizaciji BIP-a, utjecale su na moju osobnost.  Škola i okolina često „guše“ maštu i kreativnost. Svi ljudi su maštoviti i kreativni samo tu osobinu treba osloboditi i poticati. Promatrajući okolinu uvijek možemo zamijetiti nešto što bi se moglo bolje i jednostavnije napraviti, organizirati i eto inovacije. Samo se moramo otvoriti i promatrati.

Masažnu klupu još usavršavamo

Kako je tekao proces osmišljavanja projekta ulične masažne klupe?

■  Kada se dobije neka inovativna ideja kao što je masažna klupa, najbolje je izraditi prototip. Počinjemo s izradom grubih skica dijelova prototipa i  prototipa u cjelini. Izradom grubih skica dolazimo do problema koje ne možemo sami riješiti, već trebamo pomoć stručnjaka (fizioterapeut, elektroničar, stolar,…) Nakon konzultacije sa stručnjacima, slijedi izrada finih skica, crteža i izrada samog prototipa.

Hoće li projekt biti nekom ponuđen kako bi zaživio u realnom životu?

■  Ova ideja se još uvijek razvija, želimo da klupa bude posve autonomna.  Iz tog razloga nismo razmišljali o nekoj komercijalizaciji, jer projekt još uvijek nije gotov. Ali sve opcije su otvorene, ovakvi projekti se i rade zbog plasiranja na tržište i donošenja dodatne vrijednosti.

Otkrijte nam radite li na nekom novom projektu? Čemu se možemo nadati?

■  Za sada prvenstveno radim na projektu masažne klupe, ali već imam jednu dobru ideju, koja bi također mogla ostvariti dobre rezultate. Ideja je u samom začetku i još uvijek „sazrijeva“. Na žalost, uvijek mi nedostaje vremena i ponekad nešto financija.-

MLADI INOVATORI

UČENIK DRUGOG RAZREDA, INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE | Igor AMIDŽIĆ

Počeli smo razmišljati o klupi za relaksaciju i odmor

– Ako me pitate kako je tekao taj proces rađanja ideje, sazrijevanja projekta i realizacije, mogu reći da je naš mentor prof. Kozjak pozvao mene i Filipa i pitao nas da li želimo raditi s njim na nekim inovacijama.  Zatim nam je rekao neka pogledamo kako se „penzići“ odmaraju na klupama i što mislimo o nekakvoj klupi za odmor na kojoj bi se mogli relaksirati. Prošetali smo po gradu, pogledali na kakvim klupama „penzići” sjede i gdje se okupljaju. Tako smo došli na ideju da napravimo masažnu klupu . A  za osmišljavanje projekta i izradu raznih skica trebalo nam je nekoliko mjeseci.

■  Razmišljate li o nečem inovativnom  što bi bilo bliže vašoj struci? Koliko je ova inovacija Ulične masažne klupe produkt trenutne izvanredne ideje, a koliko rezultat sustavnog pristupa i razmišljanja kako nešto unaprijediti?

– Sada još uvijek radimo na masažnoj klupi. Nastavnik nam uvijek govori: – Gledajte oko sebe – možda se rodi neka nova ideja. Za sada mi je lijepo jer putujemo  i osvajamo nagrade.

■  Zlatna medalja je veliko priznanje. Razmišljate li o daljnjem školovanju ili ćete nakon završene škole potražiti posao?

– Mislim da je moje zanimanje koje sam izabrao – instalater centralnog grijanja i klimatizacije – dosta dobro, pa bih pokušao postati dobar majstor. Ako ne uspijem u ovom zanimanju još uvijek se mogu prekvalificirati za vozača jer djed mi posjeduje autoprijevozničku tvrtku.

UČENIK DRUGOG RAZREDA CNC OPERATER | Filip HORVAT

Svakako nastavljam školovanje

– Zlatne medalje mi osobno puno znače jer kada sam vidio koje se sve škole natječu, dakle tehničke i gimnazije, koje uživaju “jaču” reputaciju, nije mi bilo svejedno. Sada znam da i ja mogu biti dobar samo trebam malo raditi i učiti. Dobivanje medalje na ovako velikim izložbama znače i bodove kod traženja stipendije i zaposlenja. Još uvijek smo u ovom projektu. Sviđa mi se rad na inovacijama i nastaviti ću na tome raditi i poslije školovanja.

■  Privlači li vas više svijet rada ili namjeravate nastaviti školovanje?

– Svakako nastavljam školovanje, zato mislim da za sada neću imati vremena za neke nove projekte. No, nadam se da će ovaj projekt zaživjeti u široj upotrebi jer ideja je dobra i držimo „palčeve“.

…………………………………………………………….

Napisala: Anita PERKOVIĆ ŠKALIC

…………………………………………………………….

Tekst je objavljen uz sufinanciranje sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Oznake: