Obrazovanje
KAKO UČITELJI MOGU OLAKŠATI UČENJE UČENICIMA
Stilovi učenja
objavljeno: 15. listopada 2021.

Zainteresirani ste za razvoj svojih vještina kao učitelj? Istražite kratke online tečajeve obrazovanja koji su dizajnirani da vam daju duboko razumijevanje različitih vještina u podučavanju.

Razumijevanje VARK-a*

Jedno od najprihvaćenijih shvaćanja stilova učenja jest da stilovi učenja učenika spadaju u tri kategorije:

vizualni učenici,

auditorni  (slušni) učenici i

kinestetički učenici.

Ovi stilovi učenja se nalaze unutar VARK modela o učenju teoretičara obrazovanja Neila Fleminga.

VARK je akronim koji se odnosi na četiri stila učenja (Visual, Auditory, Reading/Writing, Kinesthetic) tj. vizualni učenici, auditivni učenici, sa sklonošću čitanju/pisanju i kinestetički učenici.

(VARK model se također odnosi na VAK model koji eliminira čitanje/pisanje kao kategoriju preferencijalnog učenja.) VARK model priznaje da učenici imaju različite pristupe u načinu na koji procesuiraju informacije, a koji se odnosi na “preferirane načine učenja”. Glavne ideje VARK-a su ocrtane u “Stilovi učenja ponovno: VARKing up the right tree! (Fleming / Baume, 2006).

Preferirani načini učenja studenata imaju značajan utjecaj na njihovo ponašanje i učenje.

Preferirani načini učenja studenata bi se trebali podudarati s odgovarajućim strategijama učenja.

Informacije do kojih se dolazi kroz korištenje onih preferencijalnih modaliteta učenika polazuju rast u njihovim razinama shvaćanja, motivacije i metakognicije.

Identificiranje vaših učenika kao vizualnih, slušnih, čitajuće/pisajućih, kinestetičkih, učećih,  te usklađujući vaš cjelokupni nastavni plan s ovim stilovima učenja, dokazat će korisnost za cijeli vaš razred. Imajte na umu da ponekad možete otkriti da je to kombinacija sva tri osjetna modaliteta što bi mogla biti najbolja opcija. Omogućavajući učenicima pristup informacijama u terminima koji im najbolje odgovaraju povećat  će njihovo povjerenje u edukaciju.

Vizualno

Vizualni učenici preferiraju upotrebu slika, karti i grafičkih organizatora za pristup i  razumijevanje novih informacija.

Slušno

Slušni učenici najbolje razumiju novi sadržaj slušajući i govoreći u situacijama kao što su predavanja i grupne diskusije. Oni koji uče slušajući koriste ponavljanje kao tehniku učenja i imaju koristi od korištenja mnemotehničkih uređaja.

Čitanje i pisanje

Učenici koji imaju snažnu sklonost čitanju/pisanju najbolje uče kroz riječi. Ovi učenici mogu sebe prezentirati kao rječite uzimatelje bilješki ili strastvene čitatelje,  a sposobni su prevoditi apstraktne koncepte u riječi i eseje.

Kinestetika

Učenici koji su kinestetički učenici** informacije najbolje razumiju putem taktilnih prezentacija informacija. Ovi su učenici praktični i najbolje uče shvaćajući stvari praktičnim putem ( primjerice, razumijevajući kako sat funkcionira sastavljajući jedan).

Razumijevajući kakva vrsta učenika ste vi i/ili vaši učenici, možete postići bolju perspektivu kako implementirati ove vrste stilova učenja u svoje planove nastave i tehnika učenja.

Izraz “stilovi učenja” govori o razumijevanju da svaki učenik uči na različit način. Tehnički, pojedinačni stil učenja odnosi se na preferirani način na koji učenik apsorbira, procesira, shvaća i zadržava informacije. Primjerice, kada uče kako napraviti sat, neki učenici razumiju proces slijedeći usmene instrukcije dok drugi trebaju sami fizički manipulirati tim satom.

Ovaj koncept individualiziranog učenja stekao je široku identifikaciju u teoriji obrazovanja i strategiji upravljanja razredom. Pojedinačni stlovi učenja ovise o kognitivnim, emocionalnim i čimbenicima okoliša, jednako kao i o nečijem prethodnom iskustvu.

Drugim riječima: svatko je različit. Za obrazovatelje je važno da razumiju različitosti u stilovima učenja svojih učenika kako bi mogli implementirati najbolje prakse u svoje dnevne aktivnosti, nastavni plan i ocjenjivanje. Mnogi od diplomskih programa, posebno oni viših razina poput doktoranata obrazovanja, integriraju različite stilove obrazovanja i obrazovne prepreke izravno u nastavne planove.

SWOT STRATEGIJE

Što se tiče naziva SWOT (Study Without Tears), Flemings daje savjete kako učenici mogu koristiti svoje modalitete učenja i vještine u svoju korist dok uče za nadolazeći test ili zadatak.

Vizualne SWOT strategije

Koristite grafičke organizatore kao što su karte, grafikoni i dijagrami.

Ponovno nacrtajte svoje stranice iz memorije.

Zamijenite važne riječi simbolima ili inicijalima.

Istaknite važne ključne pojmove u odgovarajućim bojama.

Slušne SWOT strategije

Snimite vaše sažete bilješke i poslušajte ih s vrpce.

Razgovarajte o tome. Diskutirajte s ostalima kako biste proširili vaše razumijevanje teme.

Ponovno glasno pročitajte vaše bilješke i/ili zadatak.

Objasnite svoje bilješke vašim kolegama “slušnim” učenicima.

Čitajte/napišite SWOT strategije

Napišite, napišite i ponovno napišite svoje riječi i bilješke.

Svoje glavne ideje i principe izrazite drugim riječima kako biste postigli dublje razumijevanje.

Sistematično sortirajte dijagrame, grafikone i grafičke organizatore u jasne izjave.

Kinestetičke SWOT strategije

U svom sažetku upotrijebite primjere iz stvarnog života, implementacije i studije slučaja kako biste učenicima pomogli s apstraktnim konceptima.

Ponovite ili drugačije napravite laboratorijske ekspperimente ili projekte.

Koristite slike i fotografije koje ilustriraju vašu ideju.

Na koji način najbolje učite? Ispunite Flemingov VARK upitnik kako biste doznali koja ste vi vrsta učenika.

………………………………………..

* VARK je model raznih stilova učenja koji promovira četiri glavne vrste učenika koji su: vizualni, slušni, čitanje/pisanje i kinestetički. Ideja je da učenici najbolje uče kada metode podučavanja i aktivnosti u školi odgovaranju njihovim adekvatnim stilovima učenja, njihovim snagama i sklonostima. VARK model je bio naročito popularan 1970-tih i 1980-tih godina.)

** Kinestetičko učenje: ono koje se odnosi na svijest osobe o položaju i kretanju dijelova tijela pomoću osjetilnih organa  što, drugim riječima, znači kinestetičko učenje kroz tjelesnu aktivnost.)

………………………………………..

♦♦  IZ STRANIH MEDIJA: teach.com Prevela i prilagodila Anita Perković Škalic ♦♦

………………………………………..

Oznake: