Obrazovanje
PREDNOSTI ŠKOLA U MANJIM SREDINAMA
Srednja škola „Brač“  – dobra suradnja s lokalnim obrtnicima i ugostiteljima
objavljeno: 15. studenoga 2022.
Napisao:

Srednja škola „Brač“ smještena u Supetru, najvećem mjestu na otoku, osnovana 1969. godine u ovoj školskoj godini ima ukupno 156 učenika. Ono što ih posebno veseli je da je ove godine upisano gotovo dvadeset učenika više nego prošle godine, odnosno da je u prve razrede u pet strukovnih programa upisano ukupno 54 učenika, a prošle godine njih 35.

■  U školi imamo 5 različitih obrazovnih programa, od čega je jedan gimnazijski, a svi ostali su strukovni. Četverogodišnji strukovni program: je Hotelijersko- turistički tehničar, a trogodišnji strukovni su  Automehaničar JMO, Kuhar JMO, Frizer JMO. Teško je objektivno navesti koji program je najzanimljiviji, jer svi programi učenicima omogućavaju adekvatno stjecanje vještina i kompetencija s uvjetima koji su im potrebni za rad.

Ravnateljica Srednje škole „Brač“, Doris MAZIJA

Međutim, većina učenika rado navrati u učionicu kuharstva jer se iz nje šire najfiniji mirisi i atmosfera s nastavnikom je opuštena i vesela, a hrana je česta poveznica između svih nas – objašnjava nam ravnateljica škole Doris MAZIJA, dodajući da gotovo uvijek uspiju upisati sve zainteresirane učenike.

■  Budući ove godine nismo upisivali učenike u smjer konobar jer nije bilo zainteresiranih, ostalo nam je prostora za dodatne upise učenika u druge obrazovne programe. Školu pohađaju učenici s cijelog otoka. Točnije, ove godine imamo 94 učenika putnika, što je zapravo više od polovine učenika koji pohađaju našu školu, odnosno 61 posto. Mjesta iz kojih učenici putnici dolaze su Postira odakle je najveći broj učenika putnika, njih 35, Sutivan, Pučišća, Nerežišća, Mirca, Pražnice, Donji Humac, Milna – priča ravnateljica Mazija.

Nastavak obrazovanja

Učenici koji završe gimnazijski program nakon položene državne mature nastavljaju svoje obrazovanje, a učenici koji završe četverogodišnji program Hotelijersko turističkog tehničara ovisno o prilikama i osobnih afinitetima nastavljaju daljnje obrazovanje ili odmah traže posao, kaže nam ravnateljica, dodajući da je u ljetnoj sezoni uvije potrebno više radnika nego što ih na otoku ima.

■  U pravilu u ljetnoj sezoni nikada nije previše radnika zbog sve veće posječenosti turista  otoku Braču, dok je preko zime potreba za radnom snagom nešto manja, no svejedno postoji potreba za zapošljavanjem u strukovnim zanimanjima automehaničara, kuhara, frizera i konobara. Ovisno o željama i preferencijama učenika, oni koji odluče ostati na otoku uspijevaju se zaposliti i tu, a prva najbliža veća destinacija kojoj tendiraju je Split – ističe ravnateljica Doris Mazija.

Učenici strukovnog usmjerenja praksu obavljaju na otoku i to najvećim dijelom u Supetru. Prema riječima ravnateljice, oni koji uče za kuhara praktični dio nastave odrade u jednom od najvećih hotelskih kompleksa na otoku Braču, a učenice frizerstva praksu obave većinom u Supetru i Bolu. Budući automehaničari također praksu uglavnom imaju u Supetru gdje je najviše automehaničarskih radionica, no pojedini učenici obave je u svojim mjestima – primjerice u Sutivanu ili Postirama

■  I škola i nastavnici, a najvažnije i učenice odnosno učenici su zadovoljni  suradnjom s lokalnim obrtničkim i ugostiteljskim radnjama. Učenicima se sviđapraktični dio obrazovanja jer su to mlade osobe kojima je puno draže iskustveno učiti i raditi nešto vlastitim rukama, nego sjediti za stolom i učiti iz knjige. Najčešći prigovori su na odrađivanje prakse subotom, što se nikako  može izbjeći – objašnjava Doris Mazija.

Bračkim učenicima je zanimljiv program kuhara, iako ga malo djece upisuje. Ove godine u prvi razred upisano ih je svega četvero, ali upravo zbog toga mogu više naučiti, imaju samostalnost u radu i veću slobodu. Također, učenici i nastavnici iz tog programa najviše surađuju s lokalnom zajednicom – posjeta vrtićima, staračkim domovima itd.

Malo kuhara

■  Program kuharstva je iznimno važan i značajan za ovo područje obzirom da se gastro ponuda na otoku Braču iz godine u godinu povećava. Iz tog razloga želimo učenike osposobiti za buduća zanimanja koja su itekako potrebna s obzirom na razvoj turizma. Problemi s kojima se najviše borimo jesu kadrovske prirode. Naime, u slučajevima kada trebamo pronaći zamjenu za nastavnike na bolovanju, porodiljnim dopustima i sl. jako je teško to izvesti u što kraćem roku. Također, više od polovine naših nastavnika nije s otoka Brača, već putuju iz Splita i okolice. Ovim putem bih željela naglasiti koliko je to zahtjevno i zapravo dati veliku pohvalu za svakodnevne napore i putovanje koje nije nimalo lako, i sama sam dugački niz godina putovala iz Splita na otok tako da razumijem što znači buditi se u 4 ujutro da bi uhvatila prvi trajekt za Brač – objašnjava ravnateljica „čaroliju“ nastavničkog posla na otoku. No, ipak priznajee da pored nedostataka, manja sredina ima i svoje prednosti.

■  Prednost je to što su učenici uvijek u fokusu, svi se međusobno poznaju i povezani su. Zajedno odrađuju prakse, sudjeluju na svim manifestacijama koje se odvijaju na otoku jer je takvih malo pa kada se ukaže prilika velika većina zapravo u njima i sudjeluje. Osim toga, odnosi nastavnika i učenika su puno kvalitetniji i prisniji nego što je to u većim školama – ističe ravnateljica Mazija.

Vjeruje da je trend zanemarivanja strukovnog obrazovanja u Hrvatskoj napokon počeo padati. „Obzirom na manjak djelatnika u strukovnom području smatram da je jako važno posvetiti se tom segmentu obrazovanja i ulagati u strukovno obrazovanje jednako kao u visoko obrazovanje.  Realnost je takva da i nakon završenog fakultetskog obrazovanja mlade osobe pri stupanju na tržište rada tek počinju usvajati znanja koja su potrebna za samostalan rad. Drugim riječima škola je zapravo simulacija stvarnog posla i uvjeta rada i način pripreme i prilagodbe na ono što ih čega na njihovom pravom zaposlenju.“ – zaključuje Doris Mazija, ravnateljica Srednje škole „Brač“ koju osim svih poteškoća koje su zajedničke gotovo svim školama u Hrvatskoj muče i one specifične, reklo bi se – otočke, ili preiciznije, malih mjesta kojima je sve daleko teže i kompliciranije nego školama koje se nalaze u velikim urbanim sredinama.

…………………………………………………………….

Napisala: Irena KUSTURA

…………………………………………………………….

Tekst je objavljen uz sufinanciranje sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Oznake: