Obrazovanje
INDUSTRIJSKO OBRTNIČKA ŠKOLA SLATINA - CENTAR IZVRSNOSTI NOVIH TEHNOLOGIJA
Nastavak tradicije stare stotinjak godina
objavljeno: 25. lipnja 2022.
Napisao:

Područje grada Slatine u Virovitičko-podravskoj županiji ima dugu tradiciju školovanja za obrtnička zanimanja. Prva Šegrtska škola u Slatini je osnovana u prvoj polovini prošlog stoljeća, 1922. godine, a koju je  u prvoj godini osnivanja pohađalo 150 učenika.

Danas, nova, Industrijsko-obrtnička škola čuva tradiciju obrtništva jer učenici te škole postižu zapažene rezultate na svim razinama natjecanja, županijskim i državnim, kako iz ugostiteljstva tako i iz strojarstva i drugih programa.

Ono što  ravnatelj Industrijsko-obrtniče škole Slatina prof. Mladen GRAOVAC posebno ističe kao bitan čimbenik koji danas  pridonosi uspjehu učenika škole jesu profesori i profesorice, majstori i stručni suradnici Industrijsko obrtničke škole Slatina. 

Po čemu je Industrijsko obrtnička škola Slatina posebno zanimljiva?

Recimo to ukratko: po nizu aktivnosti i brojnim zanimljivim projektima koje je Škola započela posljednjih godina. Vrijedno je posebno izdvojiti projekte u okviru Erasmusa +, Ključne aktivnosti 1,  kao što su: “Inovativni nastavnici za uspješnije učenike”, “Kombinirani pristup u učenju književnosti i jezika (CALL)”, “CNC- alati za budućnost” te niz eTwinning projekata (Obnovi, osvježi!, Slow Food, Ljubav je u  zraku, Međunarodni dan matematike…)

Prema planu upisa u školsku godinu 2022/2023, slatinska Industrijsko-obrtnička škola upisuje automehaničare, CNC operatere, frizere, konobare, krojače, kuhare, pomoćne krojače -TES, pomoćne stolare -TES, prodavače, stolare i instalatere GiK-JMO. Ta su zanimanja u trogodišnjem trajanju, a pokrivaju obrazovne sektore strojarstva, brodogradnje i metalurgije, osobne, usluge zaštite i druge usluge, turizam i ugostiteljstvo, tekstil i koža, šumarstvo, prerada i obrada drva, ekonomija te trgovina i poslovna administracija.

Inovacije

Prije nego se vratimo na aktualne projekte, vrijedno je zabilježiti da učenici ove škole na državnim i županijskim natjecanjima strukovnih škola postižu jako dobre rezultate. Čak su četiri puta ponijeli titulu najboljeg učenika Virovitičko-podravske županije, a jedan je učenik, Miroslav MAIN, ne tako davne 2018. bio dobitnik  tradicionalne nagrade Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta i Hrvatske obrtničke komore, „Šegrt Hlapić”, za najboljega učenika trogodišnjih zanimanja u Hrvatskoj.

Nastojanju održavanja kvalitete obrazovanja svjedoči i činjenica da od iste te godine, ispred Industrijsko-obrtničke škole Slatina stoji i njihova “pametna klupa” koja se samostalno puni pomoću solarnog panela, a koju su izradili učenici od recikliranih materijala.

Također, njihov rad  „Dijagnostički pisoar za rano otkrivanje raka prostate“ ocijenjen je kao jedan od najboljih projekata prijavljenih u sklopu natječaja „Poduzetnici budućnosti”, 2019. godine.

Ne treba preskočiti ni činjenicu da je upravo ova škola Centar izvrsnosti novih tehnologija u Virovitičko-podravskoj županiji. Početak rada učenika u Centru izvrsnosti novih tehnologija Virovitičko-podravske županije datira od prije tri godine.

prof. Mladen GRAOVAC

Kako se prisjeća ravnatelj škole, prof. Graovac , “u studenom 2019., u skladu s prepoznatim potrebama, Industrijsko-obrtnička škola Slatina iskazala je spremnost da se, uz potporu osnivača Virovitičko-podravske županije, imenuje Centrom izvrsnosti novih tehnologija u sektoru strojarstva Virovitičko-podravske županije.” Kako  je rekao, “osnivanju i održivom upravljanju pridružile su se osnovne i srednje škole za strukovno obrazovanje s područja Virovitičko-podravske županije.”

Konkretno, u Centru se stječu nova znanja na području CNC-a, 3D, Cad i Cam tehnologije, energetike i robotike. Kroz izvannastavne aktivnosti učenici mogu svoje znanje praktičnim radom podići na višu razinu te tako biti uspješniji što se tiče rezultata u redovitom školskom programu. Potrebno je navesti da se kroz Centar provode redoviti strukovni obrazovni programi za učenike koji žele odvojiti svoje slobodno vrijeme vikendom i posvetiti ga učenju kako bi stekli dodatna znanja i time ne samo lakše savladali školsko gradivo već i konkurentniji ušli na tržište rada.

Centar je pomogla opremiti Virovitičko-podravska županija nabavivši prijeko potrebnu opremu poput CNC lasera s rotacionom glavom, uređaja za hidrauliku i pneumatiku, računala i auto dizalicu.

Poticanje izvrsnosti

Kako ravnatelj Graovac  naglašava, Centar izvrsnosti ima za cilj svojim djelovanjem poticati izvrsnost učenika i izvrsnost samog sustava obrazovanja“. Doprinos Centra kvaliteti obrazovnja i osposobljavanja za strukovna zanimanja je, prema njegovim riječima, u tome da promiče odgovornost kao i poboljšanje kvalitete obrazovanja kroz dosljedno pokazivanje predanosti izvrsnosti što je najbolji način za postići izvrsnost” te posebno naglašava da “kvalitetni sadržaj i program rada našeg Centra izvrsnosti učinkovito povećava kvalitetu obrazovanja na način da stvara partnerski odnos između škole, obitelji i zajednice.”

Spomenuti projekt “Inovativni nastavnici za uspješnije učenike” čija je ukupna vrijednost 30.628 eura, za glavnu temu ima uvođenje inovativnih metoda poučavanja kako bi se postigli bolji obrazovni rezultati i uspješnija inkluzija učenika s poteškoćama ili drugih skupina učenika u nepovoljnom položaju, te kako bi se modernizirao školski kurikulum. Za potrebe tog projekta, jedanaest nastavnika IO škole Slatina sudjelovalo je na trinaest mobilnosti, tj. trinaest strukturiranih tečajeva u zemljama diljem Europe. Kako kaže ravnatelj Graovac, “taj je projekt omogućio da nastavnici Škole posjete Island, Francusku, Portugal, Španjolsku, Grčku… “ te pridodaje da se “tečajevi bave temama inkluzije učenika u  nepovoljnom položaju, osnaživanjem uloge roditelja u odgojno-obrazovnom procesu, uvođenjem inovativnih metoda poučavanja poput obrnute učionice (flipped classroom), razvojem poduzetničkih i STEM vještina učenika, metodom medijacije za sprječavanje i rješavanje sukoba, razvojem multikulturalnog i tolerantnog školskog ozračja te razvojem komunikacijskih vještina i emocionalne inteligencije učenika. “

“Nakon završenih tečajeva naši će nastavnici stečeno znanje prenositi svojim učenicima u sklopu redovne nastave i izvannastavnih aktivnosti, ali i svojim kolegama radionicama u školi te na sjednicama stručnih vijeća na razini Županije. objašnjava ravnatelj Graovac.

Međunarodna suradnja

Odlukom Agencije za mobilnosti i programe EU, Industrijsko- obrtničkoj školi Slatina odobren je i projekt školskih partnerstva u programu Erasmus+  pod nazivom  “Combining Approaches in the Literature and Language Learning (CALL)” vrijedan 141.570 eura odnosno većoj od milijun kuna.  Nastao je s ciljem razvijanja jezičnih vještina učenika upotrebom suvremenih i inovativnih oblika i pristupa podučavanja, kao i razmjenom dobrih praksi podučavanja među nastavnicima unutar Europske unije. Projekt traje dvije nastavne godine, a dobre prakse podučavanja nastavnici Industrijsko-obrtničke škole Slatina razmjenjuju s nastavnicima iz Italije, Rumunjske, Turske i Sjeverne Makedonije. Posebno je zanimljivo da projektne aktivnosti predviđaju mobilnosti i učenika i nastavnika Industrijsko-obrtničke škole Slatina.

Također,  kako je prethodno u tekstu spomenuto, Agencija za mobilnost i programe EU odobrila je projekt „CNC- alati za budućnost“  Industrijsko-obrtničkoj školi Slatina unutar programa za područje strukovnog obrazovanja i osposobljavanja.

Industrijsko-obrtnička škola Slatina u nastavnoj godini 2020./2021. prema planu je imala na raspolaganju 33.926 EUR  za osposobljavanje i obrazovanje učenika CNC zanimanja koji svoju praktičnu nastavu odrađuju u inozemstvu. Projektna su sredstva služila i profesorima struke za dodatno profesionalno usavršavanje. Time je započet proces sustavne internacionalizacije na području implementacije najsuvremenijih metoda podučavnja i stručnog osposobljavanja.

Ranije spomenute eTwinning aktivnosti škole su posebno zanimljive. Primjerice, Industrijsko-obrtnička škola postala dio eTwinning projekta CONVERT, REFRESH!, koji je pokrenula Fatma Tekirdag, nastavnica iz Turske.

Projektu su se u Turskoj priključile još četiri škole, a IO škola Slatina je jedina škola izvan Turske. Cilj je projekta prikupljanje tekstilnih proizvoda za recikliranje, stvaranje ekološke svijesti učenika i povećanje samopouzdanja učenika kreativnim i produktivnim aktivnostima. Učenici i  nastavnici  škole su tako, za jednu od aktivnosti projekta donosili staru traper odjeću. Vrijedne ruke učenica zanimanja krojačice taj su traper oblikovale u unikatne straničnike za knjige.

Promocija zdrave hrane

U siječnju ove godine započeo je projekt “Slow Food”. Okuplja škole iz Poljske, Španjolske, Turske, Rumunjske, Italije i Hrvatske, a usmjeren je promociji zdrave prehrane izrađene prema tradicionalnim recepturama od namirnica domaćega porijekla. Učenici zanimanja kuhar/ mehaničar poljoprivredne mehanizacije IO škole Slatina pridružili su se sa svojom nastavnicom  Kuharstva te nastavnicom hrvatskoga jezika tom eTwinning projektu.

Moglo bi se još dosta nabrajati, no i sa svime do sada rečenim i više je nego očigledno da Industrijsko-obrtnička škola nudi niz sadržaja i edukacijskih aktivnosti koje obrazovanje za strukovna zanimanja postavljaju na jednu višu razinu. U svakom slučaju, primjer je to koji treba slijediti u svim strukovnim obrazovnim i programima za osposobljavanje.

No, neizostavno pitanje koje je danas teško zaobići jest iseljavanje mladih i njihovo zapošljavanje u razvijenim EU zemljama. Ovaj problem, sam po sebi je poražavajući jer ima ozbiljne posljedice po ekonomsku i demografsku sliku Hrvatske budući da odlaze upravo mladi, stručni ljudi koji bi trebali osnivati obitelji i pridonositi demografskoj obnovi Hrvatske.drži ravnatelj Graovac.

Ono što prof. Mladen Graovac drži iznimno važnim, a tiče se strukovnog obrazovanja jest usklađivanje velikog dijela dokumenata s važećim zakonodavnim okvirom – Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, Zakonom o strukovnom obrazovanju, Zakonom o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu, Zakonom o obrtu itd. 

“Vi danas imate apsurd kod zanimanja prodavač, nekada omiljenom i traženom zanimanju, da u Zakonu o trgovini piše….“u trgovini može biti zaposlena osoba sa završenom srednjom školom (bez da se precizira zanimanje) a u Zakonu o obrtu se kaže …“obrt može otvoriti osoba sa stručnom kvalifikacijom za obrt koji otvara“. Možda nisam Zakone citirao od riječi do riječi, no mislim da ste prepoznali moju namjeru da ukažem na problem”naglašava ravnatelj Graovac.

Zanimanja za koja strukovne škole obrazuju i osposobljavaju, te koje ulažu prilične napore, vrijeme i novac da bi od svojih učenika “stvorili” kvalificirane zaposlenike, značajno se podcjenjuju politikom zapošljavanja, ali i neadekvatnim zakonskim  definiranjem uvjeta o potrebnim kvalifikacijama i zanimanjima za određeno radno mjesto. Ujedno,  programi obrazovanja i osposobljavanja  nisu usklađeni s potrebama tržišta te se u obrtničkim zanimanjima zapošljavaju osobe nedefiniranih zanimanja. U našim turističkim središtima (primjer na Jadranu) imate više zaposlenih osoba u ugostiteljstvu (npr. konobara) nego što ih hrvatski obrazovni sustav osposobi,” naglašava ravnatelj Graovac.  “To znači,” nastavlja on, “da u zanimanju „konobar“ rade osobe potpuno druge strukovne kvalifikacije, a slično je i s drugim zanimanjima. – kaže.

Da je tome tako, dovoljna je i najpovršnija analiza mnogobrojnih konobara i konobarica , a vjerojatno i drugih zanimanja. Njegov stav, a i postojeća situacija ponovno otvaraju pitanje deficitarnih struka i prepoznavanja potreba tržišta u obrazovnom sustavu. No, to je  tema o kojoj će se još dugo govoriti.

.………………….

Razgovarala: Anita PERKOVIĆ ŠKALIC

…………………….

Tekst je objavljen uz sufinanciranje sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Oznake: