
Za razliku od mnogih strukovnih škola zagrebačka Industrijska strojarska škola učenicima postaje sve atraktivnija.
– O velikom zadovoljstvu učenjem i poučavanjem u našoj školi najbolje govori podatak da već niz godina u potpunosti popunjavamo upisne kvote za sve obrazovne programe koje nudimo – kaže voditeljica praktične nastave u zvanju mentora u toj školi Kristinka Lemaić.
Industrijska strojarska škola obrazuje učenike u trogodišnjim programima za zanimanja bravar, instalater grijanja i klimatizacije, tokar, autolimar, alatničar, CNC operater, automehaničar i tehnički crtač.
Škola broji više od 500 učenika, a većina zanimanja za koja obrazuju učenike deficitarna su što učenicima omogućava konkurentnost na tržištu rada, odnosno brzo zapošljavanje nakon završetka školovanja.
– Velika pomoć u obrazovanju učenicima i njihovim roditeljima mogućnost je stipendiranja od Grada Zagreba. Strukovna smo škola pa je težište naše škole na razvijanju učeničkih kompetencija učenjem temeljenom na radu kao i kontinuirani razvoj kulture sigurnosti i zaštite zdravlja na radu.
„Reci mi i zaboravit ću. Pokaži mi i možda ću zapamtiti. Uključi me i razumjet ću“
Razvoj digitalnih kompetencija učenika i nastavnika uvelike nam je olakšala uključenost škole u CARNET-ov projekt e-Škole u kojem sudjelujemo od početka 2017. godine te je Škola dobila oznaku digitalno zrele škole. No, nismo zanemarili ni razvoj socijalnih vještina i generičkih kompetencija naših učenika pa ih poučavamo i kulturnom ophođenju, rješavanju problema i donošenju odluka, kritičkom mišljenju, aktivnom građanstvu i vještinama komuniciranja u svijetu rada. Ukazujemo na važnost cjeloživotnog učenja kako bi se učenici što bolje mogli prilagoditi potrebama svijeta rada u koji ulaze već tijekom prve godine obrazovanja – priča mentorica Lemaić, naglašavajući da se kontinuirano radi
na unapređivanju nastave i pružanju novih mogućnosti usavršavanja za učenike i nastavnike, a značajan doprinos tome daju Erasmus+ projekti „Competitive VET for learners and teachers“, sudjelovanje u međunarodnim eTwinning projektima, sudjelovanje u natjecanjima učenika strukovnih škola WorldSkills Croatia kao i uključenost Škole u uspostavu Regionalnog centra kompetentnosti „Faust–strojarstvo“.
Inovativne metode
– Temeljna obilježja Regionalnog centra kompetentnosti su inovativne metode poučavanja i inovativni modeli učenja, učenje temeljeno na radu za učinkovitije uključivanje polaznika na tržište rada, prihvaćanje potreba polaznika s teškoćama i drugih ranjivih skupina, omogućena vertikalna prohodnost za nastavak obrazovanja, izvrsnost nastavnika, visokokvalitetna infrastruktura, konstruktivna i kreativna suradnja sa socijalnim partnerima, javnim sektorom, gospodarskim subjektima, visokim učilištima i drugim zainteresiranim institucijama – naglašava Lemaić.
Dodaje da je najatraktivniji program za zanimanje CNC operater u koji se ne mogu upisati svi koji bi to željeli pa tako svake godine neupisan ostaje velik broj učenika. Atraktivni su i programi za obrazovanje instalatera grijanja i klimatizacije te automehaničara. Škola nema bodovni prag, a u program za CNC operatera upisuju se učenici koji su iz osnovne škole došli ne s nategnutom, nego s čvrstom trojkom.
– Stare predrasude dovele su do toga da strukovno obrazovanje i osposobljavanje ima nisku privlačnost i ugled u društvu. Strukovno obrazovanje danas je inovativno, a bez strukovnih vještina nema ni jednog modernog društva te svijet i život kakav poznajemo bez njih ne bi funkcionirao.
Nadam se da će strukovno obrazovanje u društvu uskoro dobiti atraktivnost koju zaslužuje te da će strukovne škole upisivati izvrsni učenici koji će uvidjeti da je odabir strukovnog obrazovanja bolji odabir – vjeruje mentorica i voditeljica praktične nastave Kristinka Lemaić.
Učenici praktičnu nastavu imaju u odjelima školske radionice gdje se u prvoj godini osposobe za rad na siguran način te usvoje osnovne vještine ručne i strojne obrade kao i tehnike spajanja. Sredinom drugog polugodišta u prvom razredu odlaze na naukovanje u razne tvrtke, ovisno o zanimanju. U drugom i trećem razredu učenici su tijekom cijele godine na naukovanju u tvrtkama, obrtima, servisima i drugim gospodarskim subjektima.
Tjedan teorije, tjedan prakse
– Nastava tijekom cijele godine funkcionira na principu jedan tjedan praktične, potomk tjedan teorijske nastave u okviru koje učenici prate općeobrazovne i stručne nastavne predmete. Trajanje praktične nastave različito je po pojedinom programu, no da je učenje u Industrijskoj strojarskoj školi doista temeljeno na radu pokazuju brojke od 900 sati praktične nastave u prvom i drugom razredu većine programa dok učenici trećih završnih razreda ostvaruju 700 sati praktične nastave. Najbolji je to način da učenici budu zadovoljni praksom i da se uvjere u istinitost izreke:
„Reci mi i zaboravit ću. Pokaži mi i možda ću zapamtiti. Uključi me i razumjet ću“ – objašnjava Lemaić.
Osim u Hrvatskoj učenici praktično uče kroz projekte Erasmus+ i u drugim europskim zemljama.
– Učenicima i nastavnicima tako je pružena prilika za susrete na europskoj razini i međusobnu usporedbu vještina: različite metode rada, radno okruženje, te usporedbu ishoda učenja. Do sada smo dva puta bili u Francuskoj i Sloveniji, a boravili smo i u Irskoj, Malti, Litvi, Finskoj i Španjolskoj.
Uspješno provođenje Erasmus programa u Industrijskoj strojarskoj školi, Agencija za mobilnost i programe Europske unije (AMPEU) nagradila je Erasmus akreditacijom u području strukovnog obrazovanja i osposobljavanja za programsko razdoblje do kraja 2027. godine.
Erasmus akreditacija omogućuje: pojednostavljeni pristup financijskim sredstvima, proširenje partnerske mreže u inozemstvu, stalni izvor financiranja za ostvarivanje dugoročnih ciljeva Škole te poboljšanje kvalitete učenja i poučavanja.
Nakon svake prakse u inozemstvu i sažimanja dojmova učenici zaključuju da Europu više ne gledaju istim očima. Europa im se nakon Erasmus iskustva čini dostupnijom, a svi profesionalni ciljevi i izazovi djeluju lakše ostvarivo što je dodatni plus za Erasmus+ – zaključuje naša sugovornica, naglašavajući da je međunarodno iskustvo velika prednost pri zapošljavanju i omogućuje svim sudionicima jačanje samopouzdanja u području vlastitog rada i napretka.
Spremni za svijet rada
Prema riječima Kristinke Lemaić, škola je relativno moderno opremljena, svi nastavnici imaju prijenosna računala, u svim učionica nalaze se projektori, u dvjema učionicama i „pametne ploče“. U 10.000 četvornih metara radnog prostora Škole, smješteno je osam klasično opremljenih učionica, po dvije specijalizirane učionice za strojarstvo, računalstvo i instalacije, specijalizirana učionica za automehaniku i autolimariju, jedanaest nastavnih kabineta, dvorana za tjelesnu i zdravstvenu kulturu i suvremeno opremljena knjižnica i čitaonica, a tu je i sedam odjela školske radionice za ručnu i strojnu obradu. Školska radionica je opremljena za nastavno-proizvodni rad sa 330 radnih mjesta i podijeljena je prema tehnologijama pa tako, osim CNC praktikuma, postoje odjeli za automehaniku, ručnu obradu, tokarenje, glodanje, brušenje, bušenje, zavarivanje, montažu, instalaciju grijanja i klimatizacije, kao i alatničarstvo.
Velike promjene nabolje očekujemo nakon uspostave Regionalnog centra kompetentnosti „Faust-strojarstvo“ koja je predviđena do kraja 2023. godine.
Ono što je najvažnije je da su učenici nakon završetka obrazovanja i polaganja pomoćničkog ispita spremni za svijet rada.
Također im je moguć nastavak obrazovanja što potvrđuje i činjenica da je nedavno ispit za strukovnog učitelja u Industrijskoj strojarskoj školi položio inž. stroj. Matej Režek koji je svoje prvo zanimanje automehaničara stekao baš u našoj školi.
Bivši učenici Industrijsko strojarske škole iz Zagreba brzo se zapošljavaju, često ostaju raditi u tvrtkama u kojima su obavljali praksu, odnosno naukovanje ili se zapošljavaju u obiteljskim poduzećima, ukoliko žele mogu se dalje obrazovati, a za svoj rad su uglavnom adekvatno nagrađeni.
…………………….
Napisala: Irena KUSTURA
…………………….
Tekst je objavljen uz sufinanciranje sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija