Obrazovanje
DONESENA ODLUKA O UPISU U SREDNJE ŠKOLE
Najviše mjesta u četverogodišnjim strukovnim školama
objavljeno: 23. svibnja 2022.
Napisao:

Prijave osmaša za upis u srednje škole počele su danas a učenici se prijavljuju i upisuju elektroničkim putem preko mrežne stranice Nacionalnoga informacijskog sustava prijava i upisa u srednje škole https://srednje.e-upisi.hr  na temelju natječaja za upis koji raspisuju i objavljuju škole. Za dva dana počinje prijava obrazovnih programa koja će potrajati sve do 7. srpnja. U međuvremenu će se od 29. lipnja pa do 4. srpnja održati dodatna provjera, odnosno prijemni ispiti za programe koje su ih navele kao uvjet upisa.

Odluku o upisu učenika u prve razrede srednjih škola mjerodavno ministarstvo znanosti i obrazovanja donijelo je prošlog tjedna, nakon što je završena javna rasprava o tom dokumentu.

Prema toj Odluci u srednjim školama ima mjesta za 46377 učenika u 2133 razredna odjeljenja. U tzv.  državnim školama planirano je 43793 mjesta u 1988 razrednih odjela.

U gimnazijske programe može se upisati 10710 učenika ili 24,46 posto, a u četverogodišnje strukovne programe 18438 učenika ili njih 42,1 posto. U trogodišnjim strukovnim programima mjesta ima za 6242 učenika ili njih 14,25 posto, a u obrtničkim zanimanjima 4858 učenika ili 11,09 posto.

Ostala planirana mjesta u prvim razredima srednjh škola popunit će medicinske sestre i tehničari  u petogodišnjim programima, učenici koji se žele obrazovati u glazbenim i plesnim školama te djeca koja se odluče obrazovati za nižu stručnu spremu i učenici s teškoćama u razvoju koji nastavu pohađaju po prilagođenim programima.

Upravo je obrazovanje učenika za strukovna zanimanja u e-savjetovanju o Odluci o upisu učenika u prve razrede srednjih škola izazvalo najbrojnije reakcije i žustru raspravu, nakon koje je ministarstvo obrazovanja reteriralo i odlučilo prihvatiti velik broj primjedbi i sugestija koje su im došle od škola i lokalne zajednice i ostaviti pojedine programe koje su prethodno odlučili zatvoriti ili smanjiti broj mjesta za učenike. Tako je gotovo u svim županijama povećan broj mjesta u odnosu na prvotnu odluku ministarstva.

Na području Bjelovarsko-bilogorske županije Ministarstvo je u svojoj prvoj odluci predložilo upis 230 učenika u devet razrednih odjela, no, nakon javne rasprave odlučeno je da se u toj županiji osigura mjesta  260 učenika u 11 razreda.

U Srednju školu Čazma po Odluci koja je donesena nakon javne rasprave i koja je stupila na snagu objavom u Narodnim novinama moći će se upisati 84 učenika u četiri razredna odjela za pet zanimanja i jedan gimnazijski program, iako je ministarstvo ranije predlagalo dvadesetak učenika manje.

Više mjesta dobila je i Gimnazija Daruvar koja će moći  upisati 64 učenika u tri razredna odjela iako je Ministarstvo predlagalo upis 55 učenika u dva odjela.

Nakon javnoga savjetovanja povećan je i planirani broj upisnih mjesta u Strojarsko-brodograđevnoj školi za industrijska i obrtnička zanimanja Rijeka u kojoj ima mjesta za 64 učenika u tri razredna odjela.

U idućoj školskoj godini u toj školi moći će se obrazvati i stolari za kojima na tržištu rada postoji potreba. Prošle godine nije uopće bilo interesa za stolare koji su se tada mogli obrazovati u kombiniranom odjelu s brodskim mehaničarima.

Povećan je broj planiranih mjesta u Drugoj srednjoj školi Beli Manastir u kojoj je osigurano mjesta za  108 učenika u pet razrednih odjela koji će moći birati između  osam zanimanja. Prema prvom prijedlogu Ministarstva bilo je predviđeno dvadeset mjesta manje, a razlog je što se prošle godine u tu školu upisalo svega 63 učenika u  šest odjeljenja.

U Obrtničkoj školi Osijek ima mjesta za 99 učenika u 7 razrednih odjela za predviđenih 13 zanimanja. Iako je škola planirala upisati 40 učenika za program frizera, kojih na tržištu ima dovoljno, ministarstvo je ipak ostalo pri tome da ih se može upisati  24 u jednom razrednom odjelu.

U Srednju strukovnu školu Marko Babić u Vukovaru moguće je upisati 195 učenika, koliko je škola i tražila i to u deset razrednih odjela i 17 zanimanja. No, ukoliko se zna da je škola prošle godine uspjela upisati tek sedamdesetak učenika, teško je da će sva mjesta biti popunjena. Zbog toga je ministarstvo obrazovanja predlagalo da se ove godine otvori mogućnst za upis 137 učenika. Za nastavu na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu planiran upis 82 učenika u četiri razredna odjela i šest zanimanja.

Tehničkoj školi Nikole Tesle u Vukovaru odobren je upis 260 učenika u 13 razrednih odjela za 21 zanimanje, od toga je za nastavu na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu planirano 120 učenika u šest odjela i deset zanimanja. Prethodno je bilo predviđeno u tu školu upisati  168 učenika u osam razrednih odjela i 17 strukovnih programa. Za očekivati je da ni ta škola neće popuniti svoje kapacitete, odnosno da će mnogo mjesta ostati prazno budući je prošle godine upisala manje od 100 učenika.

Srednjoj školi Dalj za nastavu na srpskom jeziku odobren je upis 60 učenika za tri zanimanja u tri razredna odjela, koliko je škola i planirala. Prema prvom prijedlogu Ministarstva za tu je školu bio predviđen upis 40 učenika u dva razreda i dva strukovna programa. Prošle je godine ta škola upisala 13 učenika u tri razredna odjela i tri različita zanimanja.

Iako su lokalna zajednica i škole imale brojne kritike na račun prvog prijedloga Odluke o upisu učenika u srednje škole, kojom je bilo predviđeno manje mjesta, ipak je očito o čemu govore i podaci o upisu iz prošle godine, da škole dobivena mjesta neće popuniti. Učenika je sve manje, a treba li upisnom politikom i dalje umjetno osiguravati funkcioniranje pojedinih škola i radna mjesta pitanje je na koje će odgovor morati dati prosvjetna vlast. Ali, bez kolebanja.

U svakom slučaju na tržištu rada pojedina strukovna zanimanja su tražena, brzo se zapošljavaju i imaju solidne plaće, dok neka druga poslodavcima nisu potrebna. Upravo bi to trebao biti jedan od važnijih kriterija pri donošenju odluke o upisu u srednje škole.

.………………….

Napisala: Irena KUSTURA

…………………….

Tekst je objavljen uz sufinanciranje sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Oznake: