Obrazovanje
OSAM RAZLOGA ZAŠTO PODUČAVAM ZABRANJENE KNJIGE... A TREBALI BISTE I VI
Iz svake knjige nešto se može naučiti
objavljeno: 4. studenoga 2021.

Čini se kao da svake godine neka nova knjiga postane vijest jer je škola ospori ili zabrani. Knjige koje su zabranjene kreću se od Huckleberry Finn-a Marka Twaina do Svete Biblije. Dok neki roditelji i učenici osjećaju opravdanu zabrinutost, drugi imaju manje validne razloge (jedan pokrovitelj knjižnice u Torontu, Canada, želio je zabraniti Hop on Pop jer ta knjiga potiče djecu da koriste nasilje protiv svojih očeva.) Bez obzira sadrže li knjige kotroverzni sadržaj, one bi i dalje trebale biti dostupne učenicima.

Navodimo 8 razloga zašto bi zabranjene knjige trebale biti dostupne učenicima.

One izazivaju učenike da razmotre alternativna gledišta

Kao roditelju, često je vaš prvi instinkt zaštititi djecu od stvari za koje ne želite da ih vide, no ne možete zauvijek skrivati svijet od vaše djece. Zabranjene knjige su često neprikladne jer sadrže kontroverzne sadržaje ili se ne uklapaju u vjerovanja odraslih, no to uvijek ne znači da su loše.

Umjesto jednostavnog zabranjivanja takve knjige koja sadrži alternativno stajalište, iskoristite tu knjigu kao priliku za neštetno izlaganje učenika takvom stajalištu. Dok čitate knjigu, koristite aktivnosti  “odgovora na čitanje” kako biste raspravili  što je kontroverzno o toj temi i zašto se ljudi mogu ne-složiti s radnjama ili gledištima koja se nalaze u toj knjizi. Ako ste roditelj čije dijete treba čitati knjigu za školu s kojom se vi ne slažete,  pročitajte knjigu sa svojim djetetom i razgovarajte s njim/njom o sadržaju. Objasnite svom djetetu zašto se ne slažete i ohrabrite svoje dijete da također podijeli svoja razmišljanja.

One upoznaju učenike s vrlo različitim likovima

Djeca često žive u svom vlastitom malom svijetu gdje njihovi prijatelji i članovi obitelji uglavnom razmišljaju i djeluju poput njih. Iako postoje neke iznimke od ovog pravila,većina djece nema priliku da doživi/iskusi  ljude i mjesta koja im nisu poznata.

Mnoge knjige su kroz povijest zabranjivane jer su sadržavale raznolike likove s kakvima se djeca možda nisu prije susrela. Primjerice, knjiga Nasreen’s Secret School: A True Story from Afghanistan (Nasreenova tajna škola: Istinita priča iz Afganistana) bila je zabranjena jer glavni lik izgovara molitvu Allahu u knjizi, a slikovnica And Tango Makes Three (nap. prev. – slikovnica se temelji na istinitoj priči o Royu i Silou, dva mužjaka pingvina u Njujorškom zoološkom vrtu) je bila osporavana jer su glavni likovi mužjaci pingvini koji zajedno odgajaju pilence.

Važno je zapamtiti da čitanje knjige s raznolikim likovima ne znači da vi podržavate stilove života tih likova ili njihova razmišljanja. Čitanje knjiga s raznolikim karakterima može pomoći učenicima da razumiju različite tipove ljudi koji postoje u svijetu i pomoći im da se bolje pripreme za interakciju s takvim ljudima kada ih susretnu.

One izvode učenike iz njihove zone komfora

Zašto je većina knjiga zabranjena? Neki od najčešćih razloga su zato što one uključuju:

✖ rasne teme

✖ alternativne stilove života

✖ neprikladan jezik

✖ nepopularne vjerske stavove

✖ seksualni ili nasilni sadržaj

✖ nepopularne političke stavove

✖ reference na vještičarenje ili okultizam

✖ likove koji se drogiraju ili puše

Svi ovi razlozi za zabranu knjiga imaju jednu zajedničku stvar: oni čine da se ljudi osjećaju nelagodno. Nije zabavno osjećati se nelagodno. Nije zabavno čitati nešto što vas izvlači iz zone udobnosti ili vas izaziva da na situaciju gledate drugačije, no to se puno puta događa u životu i sigurno će se dogoditi djeci u nekom trenutku.

Treba li od učenika trećih razreda tražiti da čitaju knjige koje sadrže prekomjerno nasilje  ili seksualne aluzije?

Ne.

Bi li trebalo od učenika jedanaestog ili dvanaestg razreda?

Možda.

Stoga jer će učenici jedanaestog ili dvanasetog razreda uskoro ući u svijet gdje će se ova pitanja pojaviti, a koje je to bolje mjesto da bi prakticirali izlazak iz svoj zone udobnosti nego u sigurnosti učionice ili svog vlastitog doma?

One podučavaju vrijedne lekcije.

Osim što izvode djecu iz njihove zone komfora, zabranjene knjige mogu često naučiti vrijedne lekcije o identitetu, toleranciji ili čak slobodi.

Primjerice, knjiga “Umjetnost utrkivanja po kiši” uči čitatelje vrijednu lekciju o procesu tugovanja.

Knjiga “Ljudi s plaćom ispod minimalca: nevidljivi u Americi” podučava lekciju o realnim problemima s kojima se suočavaju zaposleni s prihodima ispod linije siromaštva.

Vrli novi svijet” podučava studente o ekstremnim strastima i nudi opustošen pogled u budućnost koji učenici mogu povezati s budućnošću svijeta.

Avanture Huckleberry Finna” je bila knjiga više puta zabranjena u upotrebi  “n” riječi, unatoč tome što se smatra kao jedna od najvrjednijih  knjiga američke književnosti.

One se mogu tumačiti na više načina

Knjiga koja je zabranjena u jednoj školi ili okrugu može biti savršeno prihvatljiva u drugoj.

Uzmimo slučaj Hop on Pop. Jedna osoba u Torontu mislila je da ona zagovara nasilje nad očevima, no koliko ih je još pročitalo knjigu i vidjelo nešto sasvim drugo.

 Što s knjigom Tango Makes Three?

Je li vjerojatno da će djeca vidjeti više od priče o obitelji pingvina? Mogli biste napisati knjigu u kojoj nema ničeg uvredljivog, no kao odrasli, mi ćemo vjerojatnije pronaći neki uvredljivi sadržaj nego što će to djeca.

One mogu biti zabranjene iz glupih razloga

Ponekad ovo također dovodi do zabrane knjiga iz glupih razloga. Jeste li znali da je knjiga “Svjetlo na tavanu” Shela Silversteina bila jednom zabranjena u jednoj osnovnoj školi jer je ohrabrivala djecu da razbijaju posuđe umjesto da ga osuše?

Popularna “Špijunka Harriet” je jednom bila zabranjena jer je Harriet špijunka, a biti špijunka znači da ona povremeno laže i upada u nevolje.

Jesi li gore  Bože? To sam ja, Margaret” jebila zabranjena jer se govorilo o djevojci koja je dobila menstruaciju.

Smeđi medo, smeđi medo, što vidiš?” Billa Martina je bila zabranjena jer je jedan autor istog imena napisao knjigu o marksizmu.

Prije nego što odbijete knjigu jer je zabranjena, razmotrite razloge zbog kojih je zabranjena. Možda ćete shvatiti da ste izbjegavali knjigu bez ikakvog dobrog razloga.

To su često sjajne knjige

Iskreno, nitko ne troši vrijeme da bi zabranio lošu knjigu. Obično ne. Knjige postaju zabranjene jer one postaju popularne i dospijevaju u ruke raznolikoj grupi ljudi.

U nekom trenutku, one će sigurno uvrijediti nekog od tih ljudi.  Neki od povijesno najvećih pisaca – Toni Morrison, Mark Twain, F. Scott Fitzgerald, Judy Blume – napisali su knjige koje su bile zabranjene. Odbijajući da podučavate ili dopuštate djeci da čitaju zabranjene knjige, često im  uzrokujete da propuste sjajna djela.

One promiču slobodu govora

No, na kraju krajeva, glavni razlog za predavati zabranjene knjige je taj što knjige  prvenstveno nikada ne bi trebale biti zabranjene. Ukoliko živite u Sjedinjenim Američkim Državama, znate da je jedna od najvećih sloboda koje imate je pravo na slobodu govora. Zabranjivanje knjiga ukida autorovo pravo na slobodu govora te također pravo učenika na pristup medijima.

Da, knjiga može biti neprikladna za određenu dobnu skupinu ili može sadržavati kontroverzan sadržaj, no zabranjivanje knjiga je oblik cenzure, one iste cenzure koju ljudi osuđuju u zemljama trećeg svijeta, ona ista cenzura na koju se upozorava u knjigama poput ” Fahrenheita 451″:

“Crni ljudi ne vole Mali crni Sambo. Zapali ga. Bijeli ljudi se ne osjećaju dobro što se tiče Čiča Tomine kolibe. Zapali. Netko je napisao knjigu o duhanu i raku pluća? Zapalite knjigu. Spokojstvo. Montag. Mir, Montag.

Iznesite svoju borbu. Još bolje, u spalionicu. Pogrebi su nesretni i poganski? I njih eliminirajte. Pet minuta nakon što je osoba umrla ona je na putu do Velike frule, spalionica koje opslužuju helikopteri diljem zemlje. Nakon deset minuta čovjek je hrpica crne prašine. Nemojmo kritizirati uspomene pojedinaca. Zaboravite ih. Spalite ih, sve spalite. Vatra je sjajna i vatra je  čista.”

Rješenje za upravljanje knjigama koje sadrže sadržaj koji se nekima ne sviđa nije razlog da ih se zabrani.  Umjesto toga, učitelji i roditelji mogu koristiti ovakve knjige kao sredstvo učenja i rasprave o njima s djecom u sigurnom okruženju.  To ne znači da morate čitati sve kontroverzne knjige, no, to ne znači ni da biste trebali  sve izbjegavati samo stoga jer je netko rekao da nisu dobre.

………………………………………..

♦♦  IZ STRANIH MEDIJA: helpteaching.com ♦ Prevela i prilagodila Anita Perković Škalic ♦♦

………………………………………..

Oznake: