Obrazovanje
DRUGA MEĐUNARODNA NAGRADA U RUKAMA UČITELJICE IVANE BAŠIĆ
Edukacijama do uspjeha
objavljeno: 26. studenoga 2020.
Napisao:

Učiteljica Ivana Bašić iz Osnovne škole Opuzen je dobitnica nagrade Global Teacher Award Environment teacher 2020. koju dodjeljuje Eco Training Center – Sweden.

Eco Training Center Sweden je nevladina organizacija iz Švedske kojoj je cilj obrazovanje o okolišu, međunarodna suradnja i prijenos znanja između zemalja te organiziranje međunarodnih programa, radionica, projekata i kampova među zemljama članicama radi povećanja međusobnih veza među ljudima zemalja članica. Učiteljica 4.b razreda u Osnovnoj školi Opuzen Ivana Bašić trudi se svojim učenicima približiti ciljeve održivog razvoja jer smatra da je nužno osposobiti današnje učenike za vrijeme koje dolazii u kojem će oni biti dio  radno aktivnog stanovništva u kojem će dio njih donositi odgovorne i dalekosežne odluke.

– Nagradu sam dobila za zaštitu okoliša i održivi razvoj. Znači mi mnogo jer je to dokaz da i učitelji iz Hrvatske rade kvalitetno na održivom razvoju.

 Zašto mislite da je važno učiti djecu tome?

♦ Mišljenja sam da su ciljevi održivog razvoja bitni za poučavanje u svakoj učionici jer pružaju učeniku spoznaje o potrebama suvremenog doba na globalnoj i lokalnoj razini te spoznaje o raznolikosti prirode, nužnosti održivog upravljanja prirodnim dobrima, granici opterećenja, ljudskim potencijalima, osobnim i zajedničkim odgovornostima i pravima. Podržava razvoj generičkih vještina kao što su praktičnost, poduzetnost, inovativnost, kritičko mišljenje, sposobnost prilagodbe promjenama i sposobnost rješavanja problema.

Koliko su projekti održivog razvoja važni za budućnost svake zemlje?

♦ Izrazito su važni jer primjenom se praktičnoga rada učenike potiče na ponašanja kao što su odgovorno korištenje prirodnih dobara i energije, korištenje lokalno proizvedene hrane, racionalno postupanje s otpadom, uporaba iskorištenih materijala, aktivan rad i suradnja u zajednici.

Uče li mladi dovoljno o zaštiti okoliša, jesu li dovoljno senzibilizirani za zaštitu životinja i biljaka, voda i tla?

♦ Nužno je stalno povećavanje razine znanja i razumijevanja načela održivog razvoja, uz jačanje vještina za djelovanje. Odgoj o okolišu sastavni je dio svih ciljeva i sadržaja svakog nastavnog predmeta u obrazovnom programu i proteže se kroz međupredmetne teme. Navedene djelatnosti oplemenjuju emocionalne odnose djece i mladih prema prirodi. Uče ih poštivati različitost i cijeniti prirodna dobra.

Koliku ulogu bi škole trebale imati u njihovoj edukaciji o tom važnom segmentu života?

♦ Učiteljima je dana uloga posrednika znanja i puta do njega. Učenici bi i u svojoj obitelji trebali od malih nogu steći određena znanja o zaštiti okoliša koja bi se u školi proširivala. U školi je potrebno podizati i razvijati svijest pojedinca o važnosti ciljeva održivog razvoja za očuvanje zdravlja.

Prošle ste godine bili među 100 najboljih prosvjetnih djelatnika na svijetu. Što vam je znači ta nagrada? Kako ste je doživjeli?

♦ Osjećala sam se predivno što dijelim nagradu s kolegama iz cijeloga svijeta. Bila mi je velika čast predstavljati svoju državu, školu i grad. Cijelo vrijeme uz mene je bio veleposlanik Republike Hrvatske, gospodin Petar Ljubičić, koji je učinio sve da mi boravak u New Delhiju bude što ugodniji. Nagrada me izuzetno obradovala i vrlo sam njome počašćena jer se nisam nadalada ću je dobiti te mi je bila veliki poticaj za budući rad.

Sigurno je da nagrade ne dobijate slučajno. Koliko je težak put do njih, odnosno do toga da netko prepozna ono što radite i zato vas nagradi?

♦ Za mene je ta nagrada bila izuzetno važna jer je to dokaz da mogu biti uspješni i učitelji iz male sredine. Tome su prethodile višegodišnje edukacije na svim razinama i sretna sam da je netko prepoznao moj rad. Nagradu sam dobila zahvaljujući nominaciji kolegice Anke Rašić iz Srbije. Ta nominacija je plod dugogodišnje suradnje na projektima u eTwinning zajednici.Stalno se stručno usavršavam jer želim nastavu svojim učenicima učiniti zanimljivijom. Usavršavam se na mnogim domaćim i europskim platformama te i sama držim predavanja na svim razinama.

Pratite li trendove u poučavanju razvijenih zemalja?

♦ Uvijek je dobro vidjeti kako se radi u drugim državama i sve ono što je dobro prenijeti u svoju učionicu.

Kakvo je po vašem mišljenju naše obrazovanje i koliko njegova kvaliteta ovisi o samim učiteljima?

♦ Nemoguće je dati jasan odgovor na to pitanje jer su međunarodni testovi ograničeni, ali manje je važno kakvo nam je obrazovanje, znatno je važnije kakvo može postati. Trebamo težiti sustavu u kojem će nastava biti jednosmjenska uz povećanu izbornost. Razredi s manjim brojem učenika te dobro plaćeni učitelji koji će imati podršku na svim razinama.

Jesu li važniji programi ili učitelji?

♦ Jedno bez drugoga ne ide, ali smatram da je ključ svega u školi učitelj i njegova sloboda u poučavanju.

Kako je raditi u vrijeme pandemije? Trudite li se da vaši učenici u ovo vrijeme dobiju jednako koliko su dobijale i prethodne generacije?

♦ Pandemija je došla neočekivano i svima nam je trebalo vremena da se prilagodimo na uvjete rada i epidemiološke mjere. Uvijek se trudim dati sve od sebe da moji učenici zadovolje ishode tako i sada u vrijeme pandemije.

Uz pomoć suvremene tehnologije lakše je i jednostavnije poučavati.

…………………

Razgovarala: Irena Kustura | Fotografije iz privatnog albuma Ivane Bašić

Oznake: