Obrazovanje
POMORSKA ŠKOLA BAKAR NAJSTARIJA STRUKOVNA ŠKOLA U HRVATSKOJ
Dobre plaće i ljubav prema moru privlače mlade ljude
objavljeno: 21. listopada 2022.
Napisao:

Pomorska škola Bakar prvo je pomorsko učilište na sredozemlju i jedno od prvih u svijetu, a i najstarija je strukovna škola u Hrvatskoj.

■ Jedina smo pomorska škola koja posjeduje i vlastiti školski brod Vila Velebita dva, na kojem učenici svoja teoretska znanja i kompetencije stečene na sofisticiranim simulatorima upotpunjuju praktičnim vježbama i radom na brodu u plovidbi – s ponosom nam kaže ravnatelj škole doc. dr. sc. Igor KEGALJ.

Objašnjava da su počeci pomorskog školstva u Bakru vezani su za 18. i početak 19. stoljeća, kada je bilo učitelja koji su privatno podučavali i osnivali privatne nautičke škole. Prvi nautički državni zavod – Nautička šlola Bakar započela je s radom 05. rujna 1849. godine. Sadašnja zgrada škole sagrađena je 1903. godine. Bakar je bio prvi grad u Austro-ugarskoj monarhiji i prvi grad u Sredozemlju koji je već u 19. stoljeću, 1894. godine dobio školski brod “Margitu”. Godine 1908 sagrađen je novi školski brod “Vila Velebita”, kojeg je talijanska vojska za vrijeme II. svjetskog rata zaplijenila i potopila.

Doc. dr. sc. Igor Kegalj

U tijeku svog postojanja, škola je devet puta mijenjala naziv: od Kraljevske nautičke škole i Bakarske nautike u 19. stoljeću, Pomorske akademije, Pomorske trgovačke akademije s brodostrojarskim odsjekom, Pomorskog tehnikuma, Srednje pomorske škole, Pomorskog školskog centra, Centra usmjerenog obrazovanja za kadrove u pomorstvu, do današnjeg naziva Pomorska škola Bakar, koji se koristi od 4. ožujka 1993. godine.

Od 1960. godine pri školi djeluje učenički dom “Tomislav Hero”, namijenjen učenicima škole.

■ Nastava u školi se izvodi u tri zgrade u kojima postoje specijalizirane učionice: nautički kabinet s nautičkim pultom, kabinet za pomoćne brodarske strojeve, kabinet fizike, informatička učionica, brodostrojarska učionica s brodarskim motorima, radionica za radioničke vježbe, knjižnica sa velikim knjižnim fondom, četiri brodice za mornarske vještine itd. U rad slobodnih aktivnosti nastojimo uključiti što veći broj učenika. Ponosni smo na uspjehe naših novinara, recitatora, benda, zbora i orkestra, a posebno na uspjehe učenika u sportskim natjecanjima. Organizatori smo već 27 godina međunarodne veslačke regate na kojoj sudjeluju učesnici pomorskih učilišta iz više zemalja: Hrvatske, Italije; Slovenije, Srbije i Crne gore – priča nam ravnatelj Kegalj.

Povećan interes učenika

Škola trenutno ima 295 učenika u oba programa pomorski nautičar i tehničar za brodostrojarstvo, a nekada su ih, kao većina strukovnih škola imala poteškoća s privlačenjem učenika. No, situacija se promijenila.

■ Ove smo godine upisali osamdeset i osam učenika prvih razreda prema upisnoj kvoti i to 48 učenika u smjer Pomorski nautičar i 40 učenika u smjer tehničar za brodostrojarstvo i nakon dugo vremena, imali izuzetno dobre upise u oba smjera. Prema upisnoj kvoti upisali smo dva razreda u svakom smjeru, dakle ukupno četiri prva razreda. Bilo je dosta učenika koji se nisu uspjeli upisati ni u smjer Pomorski nautičar ni u smjer Tehničar za brodostrojarstvo. Upisali smo uglavnom vrlo dobre i odlične učenike te dio učenika s dobrim uspjehom. Nekako tradicionalno postoji veći interes za programom pomorski nautičari međutim ove godine je porastao i za smjer tehničar za brodostrojarstvo. U našu školu upisuju se i djevojke i to češće u smjer pomorski nautičar, a u smjer tehničar za brodostrojarstvo nešto rjeđe – kaže ravnatelj.

Nakon završetka škole manji broj učenika se zapošljava, a većina svoje obrazovanje nastavlja ne nekom od fakulteta, uglavnom na Pomorskom fakultetu, a rijetko odaberu neki drugi.

Najčešće se zapošljavaju na brodovima pomorskih kompanija, a nakon godinu dana rada stječu pravo polaganja časničkog ispita. Oni učenici koji ne žele ploviti zapošljavaju se primjerice u brodogradilištima, lučkim tvrtkama i nekim drugim srodnim industrijskim i tehničkim pogonima.

Suradnja s pomorskim i osnovnim školama

Imaju dobru suradnju s ostalim pomorskim školama, ali i osnovnima čije se učenici uključuje u njihove projekte, posebno u ekološke akcije koje provode na kopnu i moru.

Naša škola ima status Eko škole. Pomorska škola Bakar prvi put podigla Zelenu zastavu 2008. godine i postala Eko škola. Status Eko škole  je sustav nagrađivanja na lokalnoj, državnoj i međunarodnoj razini što je osobitost ovog prepoznatljivog i kvalitetnog modela odgoja i obrazovanja.  Pokret prijatelja prirode «Lijepa naša» ocijenio je da je  ekološko opredjeljenje Pomorske škole Bakar izuzetno dobro. Školski brod Vila Velebita II. je nositelj Plave zastave jer je u funkciji odgoja i obrazovanja za okoliš. Školskim se brodom odlazilo na dvodnevne plovidbe po zapadnim obalama otoka Cresa. Istraživao se život u moru i uz more. U brodskom salonu učenici su slušali predavanja o važnosti očuvanja mora i morskog okoliša – priča ravnatelj Kegalj.

Dodaje da provode i školske projekte Plavi dan, Luke svijeta, Obilježavanje Dana pomoraca, Dani kruha i druge.

■ Osim školskog broda, čamaca za veslanje, soha za spuštanje čamca za spašavanje i druge opreme, imamo i podvodni robot kojim učenici u Bakarskom zaljevu uzimaju uzorke i podatke o karakteristikama mora na određenim dubinama te ih šalju u bazu podataka, a imamo i metereološku stanicu – ističe ravnatelj Kegalj.

Učenici u školi uče engleski jezik i engleski jezik u struci koji im je izuzetno važan za zapošljavanje na našim, a posebno na inozemnim pomorskim tvrtkama. U sastavu Pomorske škole djeluje i učenički dom koji može primiti  65 učenika, a osim djece iz Primorsko goranske županije dolaze im i učenici iz drugih županija.

Budući Pomorska škola  ima vlastiti školski brod Vila Velebita II., učenici svoja teoretska znanja i kompetencije stečene na sofisticiranim simulatorima upotpunjuju praktičnim vježbama i radom na brodu u plovidbi svakog tjedna tijekom četverogodišnjeg školovanja.

Praksa na vlastitom brodu

■ Osim prakse na školskom brodu Vila Velebita II.  kroz četverogodišnje školovanje učenici naše škole u 4. razredu idu na plovidbenu praksu u trajanju od 40 sati – objašnjava.

Naglašava da škola  ima uspostavljen sustav upravljanja kvalitetom s dvojnom certifikacijom – Bureau Veritasa (BV) i Hrvatskog registra brodova (Croatian Register of Shiping – CRS).  Uspostavljanje sustava upravljanja kvalitetom u školi, zahtjev je međunarodnih pomorskih standarda i hrvatskog Pravilnika o zvanjima i svjedodžbama o osposobljenosti pomoraca, kako bi izdane svjedodžbe i kompetencije učenika i polaznika, budućih pomoraca, bile priznate i prepoznatljive na domaćem i svjetskom pomorskom tržištu.

■ Sadašnji certifikat izdan 31. ožujka 2022. godine, vrijedi do 14. lipnja 2025. godine u opsegu: „Srednjoškolsko obrazovanje i izobrazba pomoraca – Secondary education and training for seamen“, s obvezom nadzornih posjeta Bureau Veritasa i Hrvatskog registra brodova, svake godine.

Zbog visokih standarda implementiranih u kurikul međunarodne konvencije IMO, STCW i sustava kvalitete ISO svjedodžbe naših učenika priznate su u svim zemljama svijeta. Naši su pomorci, bivši učenici škole, svjetski priznati pomorski kadar i ploveći na mnogim pomorskim kompanijama jedan su od najboljih izvoznih „proizvoda“ Hrvatske – ponosno ističe Igor Kegalj, ravnatelj Pomorske škole Bakar.

Smatra da  su visoke plaće, ali i organizacija posla koja  omogućava da pomorci jednak broj mjeseci provedu na brodu i kod kuće, uz ljubav prema tom zanimanju, jedan od razloga zašto se mladi ljudi odlučuju za pomorska zanimanja.

Pomorska časnička su zanimanja zahtjevna, odgovorna i jako dobro plaćena – zaključuje.

Učenici i djelatnici sudjeluju u nizu projekata

Pomorska škola Bakar ima niz projekata, a primjerice Fiumare je projekt u kojem sudjeluje veliki broj učenika i djelatnika škole. Riječ je o osmodnevnom festivalu koji obuhvaća  veslačke i jedriličarske regate, izložbe, predavanja, radionice nautičkih i mornarskih vještina, ribolovni kup, dane otvorenih paluba, otvorenih vrata ustanova itd. Prilika je to kad građani mogu posjetiti školski brod Pomorske škole Bakar „Vilu Velebita II.“. Već tradicionalno surađuju i s Astronomskim centrom, te su u programu festivala uvijek i dvije interaktivne prezentacije. Jedna za učenike u planetariju pod nazivom „Vodič noćnim nebom i navigacija za nautičare“, te druga koju pripreme  učenici uz mentorstvo nastavnika astronomske navigacije za učenike drugih škola i posjetitelje pod nazivom „Astronomska navigacija i određivanje pozicije broda“.

Želim upisati Pomorski fakultet u Rijeci

Iako se mnogi začude kad čuju da je učenica upisala pomorsku školu, to je upravo napravila Hana BEGO. Izabrala je Pomorsku školu Bakar i sada je učenica trećeg razreda u program pomorski nautičar.

■  Za pomorsku školu sam se odlučila vrlo impulzivno dok sam razmišljala o upisu srednjih škola. Poprilično me zaniteresirao smjer nautika kad sam čula nešto vise o tom zanimanju, pogotovo iz razloga jer mi je taj smjer bio poprilično nov i nepoznat, jer nemam nikoga u obitelji tko se bavi time. Nakon srednje Pomorske škole u Bakru razmatram nastaviti svoje obrazovanje na Pomorskom fakultetu u Rijeci jer smatram da će mi dati širu sliku znanja i vještina o mom buducem zanimanju te bolji položaj. Smatram da nam škola pruža svo potrebno znanje za navedeno zanimanje, te vrlo stručan, kvalitetan i discipliniran pristup profesora prema radu i nastavi. To nam također omogućava da budemo jos bolji. Kada bih morala ponovo izabrati svakako bih izabrala Pomorsku školu Bakar jer smatram da nam pruža kvalitetne uvjete za napredovanje. Što se tiče mojih roditelja, na početku ih je dosta začudio moj odabir, no kada su se informirali malo više, odmah su me podržali i podupirali da uspijem u tome što me zanima, posebice moja majka koja je od samog početka bila uz mene za moj odabir škole.

Od malena sam znao da želim biti pomorac

Mnogi učenici još u osnovnoj školi znaju čime se u životu žele baviti i što žele raditi. Tako o svom bdućem zanimanju nije predugo razmišljao ni Dominik KOPAJTIĆ,  nije predugo razmišljao ni Dominik Kopajtić, danas učenik četvrtog razreda u Pomorskoj školi Bakar.

■  Odluku o upisu u Pomorsku školu Bakar donio sam još u ranijim osnovnoškolskim danima. Taj odabir napravio sam kao dijete, iz razloga što sam cijeli život na moru te me zanimala plovidba. Osim toga, moj otac se bavi pomorstvom, a ne može se zanemariti ni činjenica kako je pomorstvo vrlo unosan posao. Kada završim Pomorsku školu Bakar, planiram upisati studij na Pomorskom fakultetu Rijeka jer želim biti više  kvalificiranšto će mi omogućiti posao na boljim brodarskim kompanijama. Sa tri završene godine i četvrtom u tijeku, mogu reći kako sam vrlo zadovoljan sa svojim školovanjem. Škola nam je omogućila razne internacionalne privilegije, a nastavnici su stručni i teško je naći primjedbu koja nije zanemariva. Konkretne zamjerke školi osobno nemam, a posebno bih pohvalio profesore struke koji nas odlično uvode u naš budući zanat. Kada bih se mogao vratiti u prošlost, svakako bih opet izabrao Pomorsku školu Bakar zbog toga što smatram da mi daje najveće beneficije za budućnost. Što se tiče mojih roditelja, u vrijeme upisa nisu mi ništa sugerirali i pustili me da samostalno odaberem što želim. S mojim odabirom su bili vrlo zadovoljni i dali su mi svu podršku.

Ponosni na europski  SALL  projekt

SALL  je projekt  koji okuplja stručnjake iz 10 različitih zemalja (412 školskih zajednica) kako bi predložil novi pristup javnom školovanju. U Hrvatskoj je uključeno 10 škola. . Prilagođavanjem načela ‘Živog laboratorija’, SALL podupire škole u provedbi projekata koji se povezuju s lokalnim zajednicama i rješavaju lokalno relevantna pitanja povezana s prehrambenim sustavom u svim njegovim dimenzijama (proizvodnja, distribucija, gospodarenje otpadom, zdravstvo, gospodarstvo itd.). SALL usvaja koncept otvorenog školstva u prirodoslovnom obrazovanju. Pomorska škola Bakar je u projekt SALL uključena putem organizacije aktivnosti istraživanja kako se u pomorskom prometu zbrinjava otpad koji nastaje nakon konzumacije hrane. Važan je SEMEP, UNESCO-ov projekt okoliša jugoistočnog Sredozemlja kojeg je pokrenulo grčko Ministarstvo prosvjete 1996. godine sa ciljem  razvijanja znanstvenog, tehnološkog, ekološkog, socijalnog, ekonomskog i kulturološkog znanja, razvijanju svijesti o mediteranskoj baštini i potrebi očuvanja Mediterana.  Pomorska škola Bakar uključena je u projekt od 1997. god.  Ciljevi projekta su ekološko osvješćivanje mladih ljudi, isticanje ekoloških problema, jačanje svijesti o problemima okoliša u našoj sredini, aktivna uloga u rješavanju problema okoliša i suradnja i kulturna razmjena između škola.

.………………….

Napisala: Irena KUSTURA | Fotografija: Pomorska škola Bakar

…………………….

Tekst je objavljen uz sufinanciranje sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija