Obrazovanje
PROMJENA UMA
Bez vraćanja na staro normalno – adolescenti brzo uče i ispravljaju svoje pogreške
objavljeno: 25. srpnja 2021.

Puno prije nego što su zatvaranja zbog Covid-a 19 prisilila škole da uvedu učenje na daljinu, neprofitna organizacija Challenge Success pratila je i analizirala stanje i rezultate učenika, koristeći te nalaze da bi ohrabrila škole i obitelji da promisle što to učenicima predstavlja “uspjeh”.

U prvim mjesecima zatvaranja radi pandemije, neki su studenti i obitelji iskusili paralelne prednosti iz izazova Covida -19. Te su prednosti uključile više vremena s obitelji, a u nekim slučajevima, više sna za učenike koji su učili od kuće. Neki okruzi su usvojili politike koje zabranjuju slabe ocjene na proljetnim izvještajima.

No, kad je započela jesen 2020., puno dobrobiti koju su svi imali u proljeće je nestalo, a nastava se uglavnom vratila u noramalu, ali on-line. Premda se mnogi učenici nisu pojavljivali u školi on-line, standardni testovi su se nastavili.  Prema jesenskom istraživanju Challenge Success/NBC News Survey, učenici su ponovno počeli osjećati stres koji je bio veći za djevojke i Afro-Amerikance, Meksiko-Amerikance, djecu iz latinskih zemalja, Azijce, Indijance.

“Zabilježen je realni porast stresa kod učenika” rekla je suosnivačica Challenge Success-a Denise Pope na Nacionalnom seminaru Udruženja pisaca o obrazovanju 2021. “Očekivanja roditelja mogu biti zaštitni čimbenik; to može biti pozitivna stvar u životu djeteta, no ako (učenici) ne osjećaju da mogu ispuniti očekivanja, to je mjesto gdje možete uletjeti u probleme.”

Pritisak za visoko-akademsko postignuće ponekad dolazi po cijenu dobrobiti učenika. Usprkos opsežnom istraživanju o blagodatima adekvatnog spavanja, pauza i snažnih odnosa, pohod na akademski uspjeh često rasteže učenike do njihovih krajnjih granica.

Oni koji su posebno svjesni razvoja mozga za vrijeme adolescencije, mogli bi se zapitati o utjecaju pandemije na djecu. Adolescencija – razdoblje između 10 i 25 – obično privlači pozornost na loš način kao vrijeme kada se brzo i naglo izrasta i kada se raspoloženja mijenjaju, a mozak prolazi kroz svoju drugu najvažniju razvojnu fazu nakon perioda od 0 do 3 godine.

“Važno je razmišljati o adolescenciji kao o vremenu izvanrednih mogućnosti” rekla je Adriana Galvan, profesorica neuroznanosti na UCLA (The University of California, Los Angeles), koja je također govorila na seminaru. “I zasigurno, neke od ključnih razvojnih prekretnica koje se događaju za vrijeme adolescencije uključuju uspostavljanje novih društvenih odnosa, istraživanje svijeta, razmišljanje o novim aktivnostima i strastima.”

Promjene koje se događaju u dječjem mozgu čine adolescenciju razdobljem ispitivanja granica, daljnjim razvojem osjećaja sebe, traženjem novih iskustava i preuzimanja rizika, i sve to dok je svijest o socijalnom statusu povećana. No, kada su učenici ograničeni na prostor doma i distancirani od svojih vršnjaka, trebaju li se odrasli brinuti? Ne nužno, rekla je Galvan.

Učenici su preuzeli nove odgovornosti tijekom prošle godine, kao što su pomaganje oko kuće, rad na izdržavanju obitelji, briga o braći i sestrama, marširanje za rasnu pravdu i učenje kako biti siguran za vrijeme pandemije.

Ipak, ono što brine Pope i Galvan jest što će se zajednice u žurbi, da se napusti način školovanja za vrijeme pandemije,  vratiti na način na koji se školovanje odvijalo prije pandemije.

“Ne vraćajte se staroj normalnosti” savjetovala je Pope odgojiteljima i roditeljima. “Oni su toliko uzbuđeni zbog starog normalnog da ne uviđaju da staro normalno nije bilo zdravo. Imali smo mentalnih zdravstvenih problema, uzrokovanih stresom i nedostatkom sna prije pandemije, tako da bih voljela vidjeti neke stvarne promjene.”

U nastavku su neke promjene koje se Pope i Galvan nadaju vidjeti u životu adolescenata.

Škola i kurikulum

Neke od promjena koje su škole uvele u svoj raspored, uključujući kasnije vrijeme početka nastave za tinejdžere bi se trebale zadržati, rekla je Pope. Blok satovi su pogodniji za dublje učenje umjesto svakodnevne jurnjave kroz šest do sedam lekcija, dodala je.

Istraživanje je pokazalo da preusmjeravanje pozornosti, zahtijeva puno mentalnog opterećenja i da nekome treba vremena da bi bio pripremljen za primanje novih informacija.

“Radimo puno onog što  se naziva kognitivnom fleksibilnošću kada se vaš mozak treba preusmjeriti u ono o čemu razmišlja, umjesto da se uredotoči na dvije specifične ili tri posebne glavne teme ” rekla je Galvan.

Visoki angažman u školi korelira s dobrim mentalnim zdravljem, a nastavni plan i program mogu činiti tu razliku, rekla je Pope.

“Nastavni plan i program morate učiniti privlačnim, uzbudljivim i razvojno primjerenim, a to dolazi kada učenicima date stvarne stvari o kojima će razmišljati, stvarne testove”, rekla je Pope.

Očekivanja roditelja koja se odnose na djetetov školski uspjeh i dalje su izvor stresa, rekla je Pope. Čuje se s roditeljima koji puno brinu o školi njihovog djeteta, ocjenama i izgledima za upis na fakultet, ali ni približno toliko o spavanju, koje je povezano s mentalnim zdravstvenim problemima, depresijom i tjeskobom.

Kao dio dobro izbalansirane osobe, djeca trebaju znati kako razviti pozitivne strategijeza suočavanje s odgovornostima i kako biti odgovoran za životne vještine, poput dnevnih laganih poslova oko kuće, rekla je.

Spavanje i mentalno zdravlje

Usprkos nekim izvješćima koja su otkrila da tinejdžeri više spavaju za vrijeme učenja na daljinu, rezultati Pope-inog istraživanja su pokazala baš obrnuto. Ovo je došlo kao iznenađenje za vrijeme kada su izvannastavne i socijalne aktivnosti reducirane zbog Covid ograničenja.

“Oni učenici s visokim postignućima su nastojali ostati budni i raditi, rekla je. Ono što se nadovezuje na ovaj problem je što se tako mnogo ljudi oslanja na svoje ekrane za socijalizaciju i zabavu, a što može potrajati do duboko u noć.

“Neki od nas, uključujući i mene osobno, uhvaćeni su u tu destruktivnu promjenu, rekla je o ljudima koji provode puno vremena na svojim uređajima čitajući vijesti i upijajući društvene medije do kraja. “A potom, mislim da je druga stvar koja se dogodila – tjeskoba; stope anksioznosti i depresije su porasle, a mi znamo da je to povezano sa spavanjem.”

Izgradnja odnosa

Premda adolescencija može izgledati kao vrijeme kada su odrasli gurnuti u stranu, oni još uvijek imaju važnu ulogu. Anketa Challenge Successa je pokazala da je blizu 50 posto ispitanika primjetilo smanjenje jačine odnosa s učiteljima i među vršnjacima. No, na sreću, 72 posto učenika je reklo da oni imaju odraslu osobu od povjerenja u školi kojoj se mogu obratiti, a što može poslužiti kao zaštitini čimbenik dobrobiti učenika. Također je rekla da savjetodavne i regularne prijave mogu pomoći u građenju odnosa.

“Obično postoji odrasla osoba koja ide iznad i dalje od toga, kojaih prati i u njihovu domu, koja osigurava da dobiju dodatnu pomoć u nečemu i tako oni… to cijene, a ja mislim da je to također znak njihove sposobnosti da se brzo oporave od teškoća,”rekla je Pope.

Napravite prostor za istraživanje, rizik i neuspjeh.

Adolescencija je vrijeme za nova iskustva i preuzimanje rizika. Premda odrasli, kada gledaju unatrag, uglavnom vide teškoće, takva iskustva su nam pomogla da odrastemo.

Galvan je rekla da je teško burno ne reagirati kadaje  netko koga volite povrijeđen ili griješi, no podržavati ih je normativni dio razvoja.

“Preuzimanje rizika izvan nečije zone udobnosti je način na koji sazrijevamo i rastemo, a to je tako neophodno za adolescente”, rekla je Galvan, dodajući da je važno osigurati da nečije zdravlje ne bude ugroženo.

“Koja je najgora stvar koja se može dogoditi ako ne započnu svoj projekt iz kemije prije noći? Znate da će to biti brodolom”, rekla je Pope. Adolescenti trebaju naučiti kako donositi dobre životne odluke bez da njihovi roditelji bdiju nad njima.

“Teško je pustiti svoju djecu da promaše na neki način, no to je siguran promašaj koji im neće ugroziti život, za razliku od toga da im dopustite da voze pijani”, rekla je.

Mladi ljudiu adolescenciji  imaju veliku sposobnost brzog povratka iz neuspjeha – kao što su loše ocjene i socijalni neuspjesi – a izvanredna plastičnost mozga adolescenata to čini mogućim, rekla je Galvan.

“Ovo su sve iskustva učenja, a adolescenti su izuzetno otporni”, rekla je Galvan. “Kao odrasli, možemo pogledati unatrag i reći: “Bio sam takav glupan i smijati se tome”.

A učenici koji preuzimaju dodatne odgovornosti da bi uzdržavali svoje obitelji za vrijeme pandemije ili su u svojim uvjerenjima zagovarali rasnu pravdu, pokazali su koliko sposobni mogu biti, prema mišljenju Pope. “Otpornost je bila zadivljujuća.”

………………………………………..

 ♦♦ Prevela i pripremila: Anita Perković Škalic Iz stranih medija: kqed.org ♦♦  

………………………………………..

Oznake: